Kirin Winds
er en blæserkvintet, der er dannet af nogle af de unge musikere, der gennem
de sidste år er blevet ansat i Sønderjyllands Symfoniorkester. Ensemblet
opnåede tredjepladen i P2s Kammermusikkonkurrence 2009. På grund af det
flotte og engagerede spil fik
Kirin Winds
desuden Sammenslutningen af danske musikforeningers specialpris, der består
af en række koncerter i musikforeningerne.
Medlemmerne af
Kirin Winds:
Jorunn Solløs, fløjte.
Født i Norge og uddannet i Stavanger og på Det Jyske Musikkonservatorium
med solistdebut i 2005. Hertil private studier i Chicago og Paris. Hun har
været medlem af European Union Jazz Youth Orchestra.
Sai Kai, obo.
Oprindeligt fra Kina og har studeret på Indiana University, USA og Royal
College of Music i London. Før ansættelsen i Sønderjyllands
Symfoniorkester har han spillet som assistent i bl.a. Bamberg Sinfoniker,
Staatsoper München og Mozarteum Orchestra Salzburg. Han har også været
solist med flere orkestre. Den 29. november var han således solist med
Fredericia Byorkester.
Nicolai Eghorst,
klarinet.
Nicolai vandt i april 2008 stillingen som 2. soloklarinettist i
Sønderjyllands Symfoniorkester, og måneden efter tog han diplomeksamen fra
DKDM med højeste karakter.
DR har stiftet en ny pris P2 Talentprisen, der skal gå til et talent under
30 år, der har markeret sig særligt i den forgangne koncertsæson. Den første
modtager blev Nicolai Eghorst.
I begrundelsen hed det blandt andet, "at Nicolai Eghorst allerede i en alder
af 24 år har slået sit navn fast som en fuldbåren professionel musiker. Som
solist har Nicolai Eghorst imponeret med en smittende musikalitet og en
sprudlende sceneudstråling præget af umiddelbar spilleglæde og et frigjort
kropssprog. I kraft af disse personlige kvaliteter har Nicolai Eghorst været
i stand til i en sjælden grad at vitalisere musikken og skabe intense og
frydefulde øjeblikke for publikum".
Jeppe
Rasmussen, horn.
Uddannet på Det
Jyske Musikkonservatorium med solistdebut i 2007. Han har yderligere
studeret på Guildhall School of Music and Drama i London samt i Los Angeles
og Chicago.
Catarina Zeh, fagot.
Født i Tyskland og uddannet ved Statliche Hochschule für Musik und
Darstellende Kunst i Stuttgart.
Finalekoncert i P2s Kammermusikkonkurrence 2009
Program:
Joseph Haydn: Divertimento Nr. 1 B-dur "St.Antoni"
Luciano Berio: Opus Number Zoo
Paul Hindemith: Kleine Kammermusik
Carl Nielsen: Blæserkvintet
Programnoter:
Haydns divertimento er oprindeligt skrevet til en større besætning med
oboer, horn, fagotter og serpent. Koralmelodien
i anden sats er kendt fordi Brahms har taget den som udgangspunkt for hans
”Variationer over et tema af Haydn”. Det er dog formentlig ikke Haydn, men
hans elev Pleyel, der har skrevet den over en salme, som pilgrimme har
sunget på St. Antonius´ dag.
“Opus Number
Zoo” af Luciano Berio har undertitlen “Børnestykke for
blæserkvintet”. De fire korte satser handler om forskellige dyr. Det
indebærer at musikerne ikke blot skal spille på deres instrumenter, men
også agere og fortælle fabler om dyrene. Stykket er skrevet i 1951 og
revideret i 1970.
De sidste
to værker af Hindemith
og Carl Nielsen
er komponeret samtidigt. De
er begge udgivet i 1922 i en neoklassisk stil og de hører begge til
standardværkerne for blæserkvintet.
Carl Nielsens hørte Københavns Blæserkvintet spille Mozart. Det
inspirerede ham til selv at skrive for ensemblet. Resultatet blev et af de
mest elskede værker i repertoiret for blæserkvintet. Hvert instrument får
lov at træde frem og vise sin særlige karakter. I den sidste sats hører
man variationer over Carl Nielsens salmemelodi ”Min Jesus lad mit hjerte
få”.
Følgende
interview med hornist Jeppe Rasmussen har været trykt i Klassisk pt nr. 51.
Hvornår er ensemblet dannet?
Kirin Winds blev til i august 2008. Ideen til kvintetten opstod egentlig
før, men den blev for alvor realiseret da vi så at P2's
kammermusikkonkurrence skulle afholdes udenfor det normale interval mellem
konkurrencerne, i 2009. Det gav os noget konkret at komme i gang med.
Hvorfor var det ikke tilstrækkeligt at spille sammen i orkestersammenhængen?
Jeg tror egentlig ikke man kan sige at vi har valgt at spille kvintet på
grund af en utilstrækkelighed i forbindelse med vores orkesterjob. Det giver
i perioder rigeligt at se til... :-)
Men vi havde lyst til at dyrke kammermusikken ved siden af. At dyrke
kammermusik, i realiteten på hvilket som helst niveau - men også når det er
virkeligt intensivt, kan give et mere, i mangel af et bedre ord, intimt
udtryk; man er "på" på en anden måde end i orkestret - hele tiden - vi er
kun de fem vi er, om man har større mulighed for personligt at præge
udtrykket end det mange gange er muligt i det store forum som orkestret ér.
...måske burde man i virkeligheden opfattet orkestret som et stort
kammermusikensemble??
Har I følt en samhørighed som unge, nytilkomne orkestermedlemmer?
Jeg tror ikke den samhørighed vi har fundet alene skyldes at vi er
nogenlunde jævnaldrene, men mere at vi har arbejdet utroligt intensivt i
forberedelserne til konkurrencen. I ugerne op til var vi sammen næsten hele
døgnet; kvintetprøver om morgenen, derefter prøve med orkestret og
derefter tilbage til øverummet med kvintetten. Vi var også 3 dage i
München for at blive undervist af vores oboist Sai's tidligere lærer, Stefan
Schilli, der er solooboist i Bayrischer Rundfunk. At se så meget til
hinanden og at være så meget sammen giver et specielt sammenhold. Alle der
har dyrket intensiv kammermusik, også under pres ved at man lærer hinanden
RIGTIGT godt at kende i sådan et forløb - på både godt og ondt. Og det er
ingen hemmelighed at bølgerne engang imellem gik/går højt.
Hvorfor valgte I at deltage i konkurrencen?
Udover at et øveforløb op til en sådan konkurrence er helt fantastisk for
sammenspillet er P2 konkurrencen et fantastisk udstillingsvindue for de
deltagende kammerensembler. Hele konkurrencen bliver sendt live i radioen,
og hvis man lykkes med at placere sig i toppen giver det utroligt gode
muligheder for efterfølgende at komme ud og spille koncerter. Det er en
fantastisk mulighed 3 gange i løbet af 5 dage at få mulighed for at spille,
live i prime time på en landsdækkende radiokanal. Da vi kom i finalen fik
vi, både på konkurrencens hjemmeside men også på vores forskellige
netplatforme - primært Facebook, rigtigt mange tilkendegivelser. Endda min
fætter i Washington fulgte med og hørte finalen over nettet...
Hvordan var det – f.eks. sammenlignet med
ansættelseskonkurrencer?
Det var noget hårdere... En orkesterkonkurrence forløber som oftest over en,
måske to dage. Her var der tale om fem dage hvor vi skulle sætte os op til
at spille, vente på resultater, spille igen, vente igen, og sideløbende
holde prøver for hele tiden at være på forkant i det tilfælde vi nu gik
videre i konkurrencen...
Hvor ofte har I spillet koncerter før?
Jeg tror den første runde i konkurrence var vores tredje offentlige
optræden.
Hvor mange engagementer har I fået bagefter?
Vi har i skrivende stund 10 koncerter fordelt jævnt indtil februar 2010 -
og flere er undervejs.
Ved
siden af tredjeprisen på 25.000 kr.
fik Kirin Winds desuden Sammenslutningen af danske musikforeningers
specialpris, der består af en række koncerter. Repræsentanter for
musikforeningerne overværede konkurrencen i salen. De, der fulgte med over
radioen havde også mulighed for at maile deres bud på det ensemble, de helst
ville engagere til en koncert i deres forening. Vinderen af denne afstemning
blev altså Kirin Winds. Jeppe Rasmussen tror at mange af de kommende
engagementer skyldes netop den pris.
|