2014 – 2015: Christina Bjørkøe

christina_bjoerkoeeChristina Bjørkøe gav koncert i Fredericia Musikforening i 2009. Der bliver således mulighed for et genhør med en af Danmarks førende pianister.
Hun begyndte at spille klaver som 5-årig og blev i en alder af 19 år optaget på Juilliard School of Music i New York. Senere afsluttede hun sine studier hos Anne Øland på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvorfra hun debuterede i 1997. Christina Bjørkøe har de seneste år givet koncerter i Sverige, Polen, Tjekkiet, Kroatien, Tyskland, Italien, Kina og Sydamerika.

Christina Bjørkøe er ansat som docent ved Syddansk Musikkonservatorium.

Blandt hendes mange indspilninger kan nævnes Knudåge Riisagers klaverværker, som fik P2 prisen for bedste klassiske soloudgivelse i 2005. Hun modtog ligeledes P2-prisen i 2009 for Carl Nielsens klaverværker. Jens Cornelius beskrev indspilningen i DR, p2: “Denne nye dobbelt-cd er så god, at den er en musikhistorisk begivenhed – det er den danske musikpresse enig om, for her mødes en komponist og en musiker på præcis samme bølgelængde. Hendes spil er rodfæstet i en stærk tradition, og derfor kan hun på en gang være stilbevidst og bevæge sig frit indenfor musikken. Som hun spiller på denne her cd er der ingen danske pianister, der er bedre end hende”.

Program:

• Johann Sebastian Bach: Den Italienske Koncert, F dur, BWV 971 (1735)
  • Maurice Ravel: Fra: Miroirs: Alborada del gracioso  (1904/05)
  • Mogens Christensen: Fra: Liber Eclipticae: Scorpio eclipticae (skorpion) (2013)
  • Carl Nielsen: Fem klaverstykker, opus 3 (1890) og Tre klaverstykker, opus 59 (1928)
  • Ludwig van Beethoven: Sonate for klaver, nr. 32, c mol, opus 111 (1821/22)