2004 – 2005: Den Unge Danske Strygekvartet

Den Unge Danske Strygekvartet blev dannet i vinteren 2001 af Rune Sørensen og Frederik Øland (violiner), Asbjørn Nørgaard (bratsch) og Carl-Oscar Østerlind (cello). På det tidspunkt havde de dog allerede spillet sammen i flere år på forskellige musikstævner og i det københavnske ungdomsmusikliv. Navnet ”Den Unge Danske Strygekvartet” skal tages helt bogstaveligt, for gennemsnitsalderen er kun 19 år.

Alle fire studerer nu ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København, hvor de bliver undervist i kammermusik af professor Tim Frederiksen.

I sommeren 2002 debuterede Den Unge Danske Strygekvartet ved Copenhagen Summer Festival på Charlottenborg og vakte i den forbindelse stor opmærksomhed.

Den Unge Danske Strygekvartet vandt som det yngste ensemble nogensinde P2’s kammermusikkonkurrence i februar 2004 og delte desuden prisen for bedst opførte nye danske værk med Duo Z. Fredericia Musikforening skyndte sig at engagere kvartetten i kapløb med mange andre kammermusikforeninger, men faktisk havde bestyrelsen allerede forinden besluttet at afholde en koncert med dem. Rygtet var ilet i forvejen. Et af foreningens medlemmer, der havde oplevet dem, havde fortalt begejstret om disse usædvanligt talentfulde unge mennesker og opfordret til at få fat på dem.

Ikke nok med at Den Unge Danske Strygekvartet vandt P2’s konkurrence i 2004. De fik også 1. prisen såvel som publikumsprisen i Holmboe-konkurrencen for strygekvartetter og 1. prisen i ‘Charles Hennen internationale kammermusikkonkurrence’ i Holland.
I løbet af året spiller kvartetten på flere danske festivaler, samt koncerter i Tyskland, Holland og USA.

Kvartetten har deltaget i en masterclass med den berømte Tokyo Kvartet, som man kan læse i reportagen ”Troldmændenes lærlinge” i oktobernummeret af DRs magasin ”Klassisk musik”.

Program:
Beethoven: Kvartet nr. 11 i f-mol op. 95