2010 – 2011: Andreas Brantelid og Bengt Forsberg

brantelidAndreas Brantelid er som 23-årig allerede en af Skandinaviens førende cellister og er gået fra den ene anerkendelse til den anden: Han er medlem af BBC’s New Generation Artist ordningen, der indebærer adskillige koncerter med BBCs orkestre. Han er medlem af det prestigefyldte Lincoln Centre Chamber Music Society og spiller herned hyppigt i New York.
Han har allerede spillet mange betydende steder, herunder Concertgebouw Amsterdam, Musikverein Wien, Wigmore Hall in London, Palais des Beaux Arts i Bruxelles, Philharmonie Køln og Carnegie Hall i New York.

Andreas Brantelid fik første gang en cello i hænderne, da han var 4 år gammel og var første gang solist ved en offentlig koncert, da han var 11. Den slags skal man være født ind i en musikerfamilie for at præstere, og det er han da også. Den første undervisning fik Andreas af faderen Ingemar, der er cellist i Det Kgl. Kapel. Siden hen har Andreas Brantelid modtaget undervisning på Edsberg Instituttet og deltaget i masterclasses hos en række verdenskendte cellister: Ralph Kirshbaum, David Geringas, Peter Wispelwey, Frans Helmersson og Torleif Thedeen.
Andreas Brantelids kanokarriere blev skudt i gang i juni 2006, hvor Andreas som den første skandinav nogensinde vandt konkurrencen “Eurovision Grand Prix for Young Musicians” foran 45.000 publikummer og mange millioner tv-seere over hele verden.
I 2007 var han udnævnt til DR Kunstner. Foreningen af europæiske koncertsale udvalgte ham i 2008 til ”rising star”. Det indebar en koncertturné i 9 lande.
Hans første cd, hvor han var solist med DR SymfoniOrkestret, blev udgivet på EMI og vakte begejstring hos anmelderne.
Andreas Brantelid spiller på en Andreas Guarnerius cello fra 1665.

Ved flyglet sidder svenske Bengt Forsberg – en af Skandinaviens højest respekterede pianister med et ry som akkompagnatør i verdensklasse. Det er blandt andet blevet til en række udgivelser på Deutsche Grammophone med mezzosopranen Anne Sofie von Otter.

Politikens anmelder Henrik Friis beskrev deres koncert i Mogens Dahl Koncertsal 27. februar således: ”Et overdådigt musikalsk traktement, der generøst blev serveret af de to blændende musikere, der trods en aldersforskel på 35 år og en ofte forskellig grundstemning i musikalsk temperament, spiller noget af det bedste romantiske kammermusik på dansk grund”.

Program
Det har været offentliggjort at Igor Stravinskijs ”Suite Italienne” vil være på programmet, men Andreas Brantelid har ombestemt sig. Det bliver i stedet Bachs anden sonate, der oprindeligt er skrevet for gambe og cembalo. De to øvrige værker på det trykte program er Paul Hindemith: Tre stykker for cello og klaver og Johannes Brahms: Cellosonate nr. 2. Dertil vil der blive spillet kortere stykker, som vil blive annonceret fra scenen.