2011 – 2012: Doric String Quartet

doric-1

Engelske Doric String Quartet blev dannet i 1998. Den har hurtigt har etableret sig som enestående i sin generation. Musiktidsskriftet Gramophone har udnævnt den til at være “en af de bedste unge strygekvartetter”. Kvartetten har sin unge alder til trods vundet talrige kammermusikkonkurrencer og priser for sit unikke spil, og kvaretten har spillet på festivaler i Europa og i koncerthuse som Londons Wigmore Hall og Konzerthaus i Berlin. Ydermere har de turneret i Japan, Israel og Sydøstasien, hvor de har samarbejdet med en række førende kammermusikere og solister.

Det førende engelske pladeselskab Chandos har skrevet kontrakt med Doric String Quartet om en række indspilninger i de kommende år. Der er bl.a. aftaler om at indspille alle Korngolds kvartetter. Den første af disse cd’er har vakt opsigt og fået strålende anmeldelser både i England og Tyskland. Korngolds senromantiske musik er ved at få den anerkendelse, den fortjener, men den bliver stadig spillet for sjældent. Fredericia Musikforening har derfor bedt Doric String Quartet om at sætte en af Korngolds kvartetter på programmet.

Kvartettens hjemmeside: www.doricstringquartet.com

Joseph Haydn: Strygekvartet nr. 48 i C dur, Op. 64, nr. 1 (1790)
Erich Korngold: Strygekvartet nr. 3 i D dur, Opus 34 (1944)
Franz Schubert: Strygekvartet nr. 13, a-mol, Deutsch 804, Rosamunde (1824)