2011 – 2012: Signe Asmussen og Berit Johansen Tange

”Schumann og Langgaard i skæbneparløb” er en visuel koncert. Med musik, billeder og ord knyttet til Rhinen, Skt. Martin Domkirken i Bonn og Ribe Domkirke, formidles den romantiske ånd, som både Schumann og Langgaard dyrkede.

På trods af at de ikke levede samtidigt, følte Rued Langgaard (1893-1952) sig stærkt forbundet med Robert Schumann (1810-56) og hans skæbne. Langgaard følte sig i sine sidste leveår kunstnerisk og menneskeligt isoleret, både i Ribe og i det danske musikliv som sådan. Schumanns åndeligt prægede og til tider forrevne musik talte stærkt til Langgaard, der i tiltagende grad spejlede sig i Schumanns tragiske skæbne med selvmordsforsøg og tiltagende vanvid.

signeasmussenSopranen Signe Asmussen synger sange fra bl.a. Schumanns Liederkreis op. 39 samt Lieder von Goethe og Fünf Lieder af Langgaard.
Pianisten Berit Johansen Tange spiller Schumanns Geistervariationer og Langgaards Vanvidsfantasi samt uddrag af Smaa Sommerminder. Esben Tange kæder undervejs de to komponisters skæbner sammen.Signe Asmussen debuterede i 2001 fra Solistklassen på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium med strålende anmeldelser. Nysgerrighed og en glubende appetit på nye udfordringer har ført hende ad mange forskellige veje, og hun har nu for alvor slået sit navn fast som én af de mest alsidige og karismatiske, yngre sangerinder, en musikalsk kamæleon, som uden problemer boltrer sig i snart sagt alle genrer.Hun har givet et utal af koncerter herhjemme og i udlandet, bl.a. i National Gallery og Wigmore Hall i London, Symphony Hall i Birmingham og Concertgebouw i Amsterdam. Hun er tilbagevendende solist med landets orkestre.
På Det Kgl. Teater og Den Jyske Opera har hun sunget flere roller, senest en meget rost Idamante i Mozarts Idomeneo.

berittange

Berit Johansen Tange debuterede fra Det Kgl. Danske Musikkonservatoriums kammermusikklasse i 2000. Hun er en erfaren og efterspurgt akkompagnatør og kammermusiker. Siden 2002 har hun været fastansat på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium som akkompagnatør og repetitør.
Som solist har Berit Johansen Tange arbejdet intenst med Rued Langgaards klavermusik. I 2005 udkom hendes første CD med Langgaards soloklaverværker, som blev nomineret til P2-prisen. I marts i år udkom CD nr. 2. Den fik denne anmeldelse i Kristeligt Dagblad: ”Har man en forestilling om Langgaard som svær eller utilnærmelig, bør man fluks kaste sig over denne udgivelse, der tilmed er strålende indspillet, men som først og fremmest i Berit Johansen Tange har fundet den perfekte fortolker, der mærkbart har studeret disse værker til bunds”.

Esben Tange er cand.mag. i musik- og medievidenskab ved Københavns Universitet. Han er redaktør og koncertvært i DR P2 med ansvar for web, nyheder og præsentation af klassisk livemusik. Han næstformand i Léonie Sonnings Musikfonds bestyrelse. I denne forbindelse er det mest interessant, at han er kunstnerisk leder af Rued Langgaard Festival og formand for Rued Langgaard Selskabet.