2013 – 2014: Concert Clemens

concertclemens

Vokalgruppen Concert Clemens er et klassisk kammerkor, der består af 16 rutinerede sangere fra det århusianske kormiljø. Ensemblet har taget navn efter Århus Domkirkes skytshelgen, Sct. Clemens. Det blev stiftet i 1997 af Carsten Seyer-Hansen med det formål at opføre klassisk vokalmusik på højeste tekniske og musikalske niveau og at lave koncerter med den musik, som opføres mindst, nemlig den ældste og nyeste vokalmusik – naturligvis med afstikkere til det mere traditionelle korrepertoire.

Carsten Seyer-Hansen (f. 1971) har undervist i kordirektion på Det Jyske Musikkonservatorium siden 1998 og blev i 2003 ansat som kantor ved Århus Domkirke. Carstens primære virke ligger inden for vokalmusikken, og han er fast dirigent for Vokalgruppen Concert Clemens, Skt. Clemens Kantori og Skt. Clemens Drengekor, men han arbejder også regelmæssigt sammen med en lang række ensembler og orkestre – f.eks. Århus Bachorkester, Ensemble MidtVest, Ensemble 2000, Aalborg Symfoniorkester, Den Jyske Operas Kor og Århus Strygerensemble.