2016 – 2017: Duo Åstrand/Salo

Torsdag den 24. november kl. 19.30
Fredericia Gymnasium, Nørrebrogade 88, Fredericiaduo-aastrandsalo

Duo Åstrand/Salo

Christina Åstrand, violin og Per Salo, klaver.

Christina Åstrand og Per Salo er begge ansat i DR Symfoniorkestret som henholdsvis koncertmester og pianist/organist.
Christina Åstrand er en af de mest bemærkelsesværdige violinister i Skandinavien i dag. Hun gæster jævnligt de førende symfoniorkestre som solist. Mange danske komponister har skrevet værker til hende og hun er én af de få violinister i verden som har Györgi Ligetis violinkoncert på repertoiret. I 2014 havde Christina Åstrand sin amerikanske debut med N. W. Gades violinkoncert hos Chicago Philharmonic Orchestra.
Christina Åstrand spiller på en Stradivarius fra 1705.

Per Salo studerede klaver og orgel i Danmark, Italien og USA. Han er en aktiv solist og kammermusiker og har turneret med et omfattende repertoire i bl.a. Skandinavien, Europa, Korea og USA. Per Nørgård skrev og dedikerede sin klaverkoncert Concerto in due Tempi til ham.

Som duo har de gennem mange års samspil opbygget et omfattende repertoire fra Bach til den helt nye musik. Dansk musik har en stor plads i duoens repertoire. Et af de to musikeres fælles mål er at udbrede kendskabet til dansk musik både i og uden for Danmark, hvilket deres cd-produktion også bærer præg af. I 2007 modtog duoens cd med Carl Nielsens violinsonater to priser ved Danish Music Award, og i 2009 udgav de en anmelderrost cd med de tre violinsonater af  Niels W. Gade. Den seneste cd er med violinsonater af Kuhlau. Vi kommer derfor til at høre Kuhlau ved koncerten.
Christina Åstrand fortæller: ”Det er dybt fascinerende for os som musikere at opdage, at der gemmer sig så fremragende repertoire herhjemme, som uden videre kan spilles til koncerter side om side med det kendte, internationale repertoire. I Kuhlaus tilfælde er vi begge to blevet helt forelskede i de violinsonater vi fandt – det er uendeligt charmerende og tiltalende musik.”

Program:

Friedrich Kuhlau: Duo Brillante opus 110, nr. 2
Claude Debussy: Violinsonate i g-mol
Erik Satie: Gymnopedies
Arvo Pärt: Fratres for violin og klaver
Johannes Brahms: Violinsonate nr. 3 i d-mol opus 108

Entré: For medlemmer: 100 kr. For øvrige: 150 kr. Børn og studerende har gratis adgang.