2016 – 2017: Aarhus International Piano Competition

Torsdag den 16. marts kl. 19.30
Tøjhuset, Gothersgade 34, Fredericia

Koncert med 3 – 5 dygtige unge pianister, der har deltaget i den internationale klaverkonkurrence.

Aarhus International Piano Competition finder sted for 4. gang i marts 2017. Konkurrencen har siden sin begyndelse i 2011 etableret sig som en af verdens førende konkurrencer for helt unge pianister.

190 pianister fra 48 forskellige lande ansøgte i november om at deltage i konkurrencen. 40 af dem er ved blindtest blevet udvalgt til konkurrencen.

De tre jurymedlemmer, der har foretaget udvælgelsen, var begejstrede og imponerede over det høje internationale niveau. Som dansker kan man glæde sig over at det netop lykkedes to danskere at slippe igennem nåleøjet. I den yngste kategori er det Rune Leicht Lund, som nogle måske vil genkende fra DR’s Tv-show ”Vidunderbørn”. I den ældste kategori er det Gustav Piekut. De er begge elever af klaverpædagogen Martin Lysholm Jepsen fra Aarhus, som udover at undervise på klaverskolen Gradus også underviser på Det Jyske Musikkonservatorium.

Til konkurrencen er juryens 7 medlemmer håndplukket blandt internationalt anerkendte pianister og professorer: Søren Rastogi (Danmark), Akiko Ebi (Japan), Christopher Elton (Storbritanien), Erik T. Tawaststjerna (Finland), Ewa Poblocka (Polen), Jean-Paul Sevilla (Canada) og Uta Weyand (Tyskland).

De pianister, vi får lejlighed til at høre i Fredericia, er ikke gået videre til finalen. I stedet får de tilbudt at spille ved en anden koncert. De hører til den yngste alderskategori, så de vil være født mellem 2001 og 2006. Vi kan ikke vide hvem vi får at høre, men de vil være blandt disse deltagere: https://pianocompetition.dk/competition/participants/category-a/

Aarhus International Piano Competition er et helt unikt tilbud, da der er mulighed for at høre de yngste og mest unikke klavertalenter på verdensplan.

Entré: For medlemmer: 100 kr. For øvrige: 150 kr. Børn og studerende har gratis adgang.