2016 – 2017: Inviolata

Torsdag den 2. marts 2017
Fredericia Gymnasium

Inviolata udgøres af Andreas Borregaard på accordeon og Asbjørn Nørgaard på bratsch.
Inviolata betyder “uberørt” eller “jomfruelig”. Med god grund, for der har vist aldrig eksisteret en bratsch/accordeon-duo før. Da duoen blev stiftet i april 2007, var begge de to musikere allerede veletablerede i det danske musikmiljø – men med Inviolata skulle helt ny musikalsk grund afdækkes. Inviolata er skabt i ønsket om at udforske det spændingsfelt, der opstår, hvor bratschens varme strygerklang møder accordeonets orgellignende lydverden. Instrumenterne skaber tilsammen en fantastisk klangverden, hvis alsidighed åbner for musik helt fra den tidligste middelalder til den nyeste kompositionsmusik. Inviolatas repertoire spænder således fra Machaut over Bach og Stravinskij til nulevende komponister.

Asbjørn Nørgaard er kendt som medlem af Den Danske Strygekvartet. Han modtog Jacob Gades store legat i 2010.
Andreas Borregaard har optrådt som solist med anerkendte orkestre såsom BBC National Orchestra of Wales, og har siden 2010 undervist accordeon-klassen på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København.

I marts 2009 var Inviolata dobbelt prisvinder ved P2´s kammermusikkonkurrence, og dette udgjorde duoens egentlige gennembrud. Magasinet ”Klassisk” omtalte deres konkurrencekoncert således: ”Accordeon og bratsch klinger glimrende sammen, men det slående er jo netop ikke at de smelter sammen, men snarere rammes man af det liv, den inderlighed, den suveræne rytmiske fremdrift, som Borregaard og Nørgaard skaber med deres musik. Efter deres koncert var denne skribent helt euforisk, kunne ikke få pulsen ned længe efter af bar begejstring”.

Efter konkurrencen har Inviolata spillet koncerter i et utal af danske kammermusikforeninger og deltaget i internationale festivaler i bl.a. Tyskland, Brasilien og Australien.

Inviolata har indspillet tre sonater Bach oprindeligt skrev for gambe og cembalo. De er meget velvalgte til den nye anvendelse. Bratschens mørke røst og accordeonets orgelagtige virkning er en ny farvelægning af den gamle musik.

Koncerten arrangeres i samarbejde med Fredericia Gymnasium.

Arrangementer af sange af John Dowland og Guillaume de Machaut, gambesonate af Bach, Arvo Pärts Fratres og Sjostakovitjs cellosonate.

Entré: 150 kr.  For medlemmer: 100 kr.  Børn og studerende har gratis adgang.