2017 – 2018: Quartetto di Cremona

Torsdag den 15. marts kl. 19.30
Fredericia Gymnasium, Nørrebrogade 88, Fredericia

Quartetto di Cremona

Cristiano Gualco, violin – Paolo Andreoli, violin – Simone Gramaglia, bratsch – Giovanni Scaglione, cello

Siden kvartetten blev dannet i Cremona i 2000, har den etableret sig som en af Europas toneangivende gennem optrædener på de mest prestigefyldte koncertsteder og festivaler. Anmelderne er enige om, at kvartetten er arvtagere efter den berømte Quartetto Italiano.

Som anerkendelse af deres betydning for byen er de udnævnt til æresborgere i Cremona.

Cremona er jo kendt som hjemstedet for de berømte violinbyggere. Det afspejles også i de instrumenter, musikerne spiller på. I september sidste år overtog de fire legendariske stradivarius-instrumenter, udlånt af den japanske Nippon Music Foundation. Instrumenterne udgør en unik kvartet i sig selv og bærer navnet Paganini-kvartetten efter den italienske violin-virtuos, der i 1800-tallet for første gang samlede de fire klenodier.

2017 blev et særligt år for Cremona-kvartetten for de færdiggjorde også cd-udgivelsen af Beethovens samlede strygekvartetter.

Fredericia Musikforening har dog bedt dem spille et rent italiensk program:
Boccherini: Strygekvartet i C-dur, opus 2 nr. 6
Verdi: Strygekvartet i e-mol
Puccini: Crisantemi
Respighi: Strygekvartet i D-dur

Koncerten arrangeres i samarbejde med Fredericia Gymnasium.