2015 – 2016: Engegårdkvartetten

Torsdag den 3. marts kl. 19.30 kan Fredericia Musikforening tilbyde en koncert i Tøjhuset, Gothersgade 34, Fredericia med en af de bedste strygekvartetter i Norden: Engegårdkvartetten. Det bliver en eksklusiv koncert. De afholder kun denne ene koncert i Danmark.

engegardkvartettenDa Engegårdkvartetten i 2006 så dagens lys var det midnatssolen på Lofoten. Arvid Engegård er nemlig grundlægger og kunstnerisk leder af festivalen Lofoten Internasjonale Kammermusikkfest. Kvartetten blev hurtigt herefter et af de mest eftertragtede kammermusikensembler i Norge. Kvartetten er kendt for sine mange modige og friske fortolkninger af det klassiske repertoire. Samtidig lægger de vægt på at markere det skandinaviske ophav.

Engegårdkvartettens debut-CD blev hyldet som årets bedste klassiske udgivelse i Norge og fik også strålende internationale anmeldelser. Deres sidste CD er lige blevet udgivet i januar. Den indeholder Sibelius´ og Griegs strygekvartetter. Den er allerede blevet rosende anmeldt i Music Web International: «Her har vi fået den fortolkning, som Grieg-elskere har ventet på». Der bliver heldigvis lejlighed til at høre kvartetten spille Grieg ved koncerten i Tøjhuset. De vil desuden spille strygekvartetter af Haydn og Schumann.

Billetter kan købes ved indgangen. Børn og studerende har gratis adgang.