2008 – 2009: Trio Artemis

Marianne Eising, violin – Karen Valeur, cello – Vibeke Lundgren Nielsen, klaver.

Trioen blev dannet i 2004. Medlemmerne har fælles baggrund som musikere, undervisere og musikformidlere. Mange i Fredericia kender Marianne Eising og Karen Valeur i forbindelse med Den Kreative Skole, Sinfonietta Fredericia og Fredericia Byorkester, men Musikforeningen vil gerne præsentere dem som kammermusikere også.

Marianne Eising er uddannet på Det kongelige danske Musikkonservatorium hvorfra hun dimitterede i 1972. Hun har været ansat som violinist i Sjællands Symfoniorkester, Odense Symfoniorkester samt Basel Radioorkester. Hun har desuden spillet bratsch i Goetheanum Quartett og Basel Sinfonietta. Marianne Eising har undervist i flere Rudolf Steiner skoler og musikskoler (strygerundervisning og orkesterspil).
Siden 1997 har hun været leder og dirigent for Sinfonietta Fredericia. Hun fungerer desuden som koncertmester i Fredericia Byorkester.

Karen Valeur har studeret på Vestjysk Musikkonservatorium og Det fynske Musikkonservatorium. Dimitteret i 1988. Hun har desuden deltaget i masterclasses hos bl.a. Frans Helmersson og Mstislav Rostropovitj.
Karen Valeur har været medlem af Vestjysk Symfoniorkester og assistent i flere landsdelsorkestre. Hun spiller i Den fynske Sinfonietta og Fredericia Sinfonietta og forskellige grupper (cello-klaverduo, strygetrio, cellokvartet, diverse ensembler i tidlig musik, folkemusik, jazz m.m.).
Siden 1988 har hun ledet orkestret ”Celloexpressen”, der samler celloelever fra forskellige musikskoler.
Karen Valeur har undervist i musikskoler samt kurser i ind- og udland. Hendes engagement indenfor undervisning viser sig også ved at hun varetager posterne som vicepræsident, sekretariatsleder og redaktør for ESTA-Danmark, der er foreningen for strygerpædagoger. Hun var også medarrangør af den internationale ESTA-konference i 2002.

Vibeke Lundgren Nielsen havde debutkoncert i 1971 efter diplomeksamen. Er lærer i klaver på Århus Universitet. Har en lang årrække tidligere undervist på Det jyske Musikkonservatorium.
Omfattende foredrags- og koncertvirksomhed som solist og kammermusiker. Har spillet adskillige DR-transmissioner og har netop i denne måned udgivet en ny CD med sin Trio Aurora.

Program:
Trio Artemis har valgt et vægtigt program med både kendte og mindre kendte værker for klavertrio.

Når Clara Schumann bliver omtalt, er det som oftest som Robert Schumanns kone. Hun komponerede dog også selv, men det blev ikke til så meget. Det var sjældent hun havde tid til det. Hun turnerede Europa rundt som berømt klaversolist. I sæsonen 1845-46 var hun imidlertid gravid med hendes og Roberts fjerde barn, så hun blev hjemme og komponerede i stedet en klavertrio.

Sjostakovitj skrev sin anden klavertrio i 1944 i sorg over en nær vens død. I anden sats kunne vennens søster genkende hans forbløffende nøjagtige portræt. Sidste sats er en dødedans, der bygger på jødiske motiver.

Dvoraks fjerde klavertrio er hans mest kendte. Den kaldes for Dumkytrio. Dumky er flertalsformen af dumka. Det er oprindeligt en ukrainsk folkesang med en melankolsk karakter. Tempoet er derfor langsomt. I Dvoraks version bliver langsomme indledninger efterfulgt af hurtige danse. I trioen har han sammensat hele seks satser efter denne formel.