2016 – 2017: Blæserkvintetten Carion

Torsdag den 13. oktober kl. 19.30
Fredericia Gymnasium, Nørrebrogade 88, Fredericia

carion

Dóra Seres, fløjte – Egils Upatnieks, obo – Egīls Šēfers, klarinet – David M. A. P. Palmquist, horn – Niels Anders Vedsten Larsen, fagot

Carion blev dannet i 2002 af fem virtuose træblæsere fra Danmark og Letland med en fælles vision om at udvikle kammermusikken. Normalt sidder musikerne tæt på hinanden hver foran et nodestativ. Deres hænder er på instrumentet, deres øjne rettet mod noderne. Men hvad kan der ske, hvis de kan spille musikken udenad? Det vil Carion demonstrere ved koncerten på Fredericia Gymnasium. Fraværet af nodestativer giver musikerne stor frihed til at kommunikere med hinanden og med publikum. De vil bevæge sig rundt på scenen i en koreografi, der følger musikken, og som afslører musikkens indre struktur. Ligesom aktører i et teaterstykke illustrerer hver musiker hans eller hendes rolle enten som solist eller akkompagnatør. Det tilfører en ekstra dimension til koncertoplevelsen og åbner en naturlig, direkte og uimodståelig tilgang til musikken.
Hver enkelt af Carions medlemmer spiller teknisk suverænt og sammen udvikler de en meget homogen lyd.

Ensemblet har vundet priser ved bl. a. Danmarks Radios Kammermusikkonkurrence i 2004, den internationale kammermusikkonkurrence i Torino 2006 og i 2011 ved den internationale kammermusikfestival i Osaka.
Carion har indspillet tre cd’er og en dvd, der har fået fine anmeldelser i den udenlandske presse.

Fløjtenisten Dóra Seres har spillet i Fredericia tidligere, da hun var solist med Fredericia Byorkester i 2012.

På Carions hjemmeside kan man se videoer med tre af værkerne på aftenens program:  http://carion.dk/#video

György Ligeti: Seks Bagateller for blæserkvintet
Carl Nielsen: Blæserkvintet opus 43
Dmitrij Sjostakovitj: Suite for blæsere
Franz Liszt: Mefisto-vals nr. 1 og Grande études de Paganini nr. 6 arrangeret af David M.A.P. Palmquist

Ekstra tilbud: Kunstrundvisning kl. 18.30
Kom en time før koncerten begynder og få en rundvisning i Gymnasiets fine og interessante kunstsamling af rektor Poul Erik Madsen.