2021 – 2022 Formandsberetning

Vi troede vi var på vej til dansk normaltid!

Først vil jeg nævne, at der i vores egen bestyrelse skete det, at Lis Busk Andersen, som i en årrække har været medlem, døde i august. I marts døde Asger Ringgård, som i en årrække har været kasserer i foreningen. Niels Jørn mistede sin nære veninde, Signe Svejstrup, i en ulykke i Norge sidste sommer. Alle har de haft betydning for bestyrelsen, både gennem deres arbejde og som de personer de var. Vi mindes dem med taknemmelighed.

Heldigvis havde Søren Thorsen tilbudt sin hjælp, og vi er meget glade for, at du kunne træde ind i bestyrelsen før det egentlige valg. Tak, Søren.

Nu til årets gang.

Musik er jo en flygtig kunstart. Desværre er det ikke længere muligt at fastholde de enkelte koncertoplevelser gennem anmeldelser i den lokale avis. Når vi ser på de afholdte koncerter, synes jeg man kan konstatere, at vi lever op til vores egen målsætning om variation og høj kunstnerisk kvalitet.

13.6.21

De 3 kongelige sopraner

Helt utraditionelt havde vi en sommerkoncert, konverteret fra den planlagte nytårskoncert. De 3 sopraner leverede en festlig eftermiddag med kendte opera- og operettemelodier. De blev vel modtaget af en fyldt sal. Så sommerkoncerten blev en succes.

3.10.21

Pål Eide

Den norske pianist indviede det nye Steinway flygel i Tøjhuset med en flot koncert. Med stor indføling fortolkede han især nordiske komponister og Musorgskij: Udstillingsbilleder

14.11.21

Corona Guitarkvartet.

De 4 guitarister gav en fin og bevidst nedtonet koncert, som skabte et intimt rum for musik fra renæssancen til Grieg og Piazolla.

23.1.22

Randers Kammerorkester

Igen var det en fornøjelse at høre det 12 mand store orkester variere besætningen til blandt andet musik af Strauss og Mozart. En dejlig eftermiddag.

20.2.22

Der var Coronaaflysning fra det oprindelige ensemble: Scandinavian Chamber Soloists (som vi så kan få fornøjelsen af i næste sæson). På opfordring var der en erstatningskoncert med organist Svitlana Leonchuk på flygel. Hun gav det store publikum en bevægende eftermiddag med russisk musik – lige før krigen brød løs.

17.3.22

Morgan Kvintetten

En meget flot koncert som afslutning på sæsonen. Kvintetten spillede klarinetkvintetterne af Mozart og Brahms for et rekordstort publikum i den smukke multimediesal på Fredericia Gymnasium. Blandt publikum var der rigtig mange gymnasieelever, som tog imod koncerten med stor lydhørhed.

Vi har i årets løb afholdt 4 bestyrelsesmøder, hvor vi overordnet set planlægger den kommende sæsons koncerter, tilrettelægger den enkelte koncert og i øvrigt drøfter, hvad der skal ske på længere sigt, evt. fornyelser. Tak til jer. Det er altid en fornøjelse, jeg synes vi har et godt og velafbalanceret samarbejde.

Vi fortsætter det gode samarbejde med Trinitatis kirke og Fredericia Gymnasium. Desuden vil der i den kommende sæson være et arrangement i samarbejde med Middelfart Bibliotek, et foredrag med Lotte Heise.

Tak til Tøjhuset. Her bliver vi altid mødt med venlighed og hjælpsomhed. En særlig tak til de frivillige og Thomas. Det er en glæde at opleve deres imødekommenhed til de enkelte koncerter.

Som altid: en stor tak til Fredericia kommune, som støtter vores arbejde, og som altid har været forstående og imødekommende over for vores eventuelle krav og problemer..

Tak til Statens Kunstfond og Danske Bank.

I kan glæde jer til et nyt, flot sæsonprogram, som vi håber rigtig mange vil tage imod.

Marie Fink-Nielsen