2004 – 2005: Embla

Trioen Embla blev dannet i 1998 på Det Fynske Musikkonservatorium som en naturlig følge af, at alle trioens medlemmer har studeret og taget deres eksamener der.
Ved konservatoriets 70-års jubilæum indspillede Embla værket “Into the black” af Svend Hvidtfelt Nielsen til den cd, der udkom i anledning af dette jubilæum.
Trioen har ved flere lejligheder spillet udenlands; bl.a. flere gange i Rom under koncertrækken Musica in Amba Aradam
I sommeren 2001 deltog trioen i festivalen Summartónar på Færøerne, hvor de bl.a. uropførte værket “Turdus”, der blev skrevet specielt til ensemblet af den færøske komponist Pauli í Sandagerdi.
Embla deltog i P2´s Kammermusikkonkurrence i 2002 og igen i 2004, hvor trioen kom i semifinalen.

Bente Stenger Gram – klarinet
Bente tog diplomeksamen i 1998 i musikerperformeruddannelsen. Hun blev valgt som et af årets ”unge navne” og var dermed solist med Odense Symfoniorkester samme år. Hun modtog desuden et legat, der muliggjorde en videreuddannelse i Paris.
Bente spiller i Den fynske Operas orkester og Ensemble Fyn, der blev kåret som årets fynske musiknavn i 2002.
Hun er klarinetlærer i Broby Musikskole, der har tradition for at gøre specielt meget ud af klarinetundervisningen. Den kan således fremvise et helt klarinetorkester, som Bente er leder af.

Christina Andersen – fagot
Christina tog ligeledes diplomeksamen i 1998 og også hun var solist med Odense Symfoniorkester som ”ungt navn”. Hun har desuden optrådt som solist med Fyns Amts Amatørsymfoniorkester og Færøernes Symfoniorkester. Hun har spillet som orkestermusiker i Odense Symfoniorkester, Sønderjyllands Symfoniorkester og Den fynske Operas orkester.
Christina er ansat ved Færøernes musikskole.

Berit Juul Rasmussen – klaver
Berit tog diplomeksamen i 1999 som musikerperformer. Under studietiden var hun to år på Sibelius Akademiet i Helsinki og efter eksamen tog hun til Rom for at videreuddanne sig. Herefter vendte hun tilbage til Det Fynske Musikkonservatorium for at gå i solistklassen. Herfra debuterede hun i 2002.
Berit har flere gange været solist bl.a. med Sønderjyllands Symfoniorkester. Hun har desuden spillet solokoncert på Gråsten Slot under overværelse af Dronning Ingrid.
I juni i år var hun akkompagnatør for nogle af deltagerne i Carl Nielsen Violin Konkurrencen. Hun siger sig selv om denne opgave: ”Det er et stort ansvar at påtage sig, for man skal følge solisten i tykt og tyndt og så vidt muligt undgå fejl, som kan ødelægge violinistens koncentration”

Embla vil spille tre trioer, der også indgik i Kammermusik Konkurrencen
Beethovens Trio opus 11 er fra 1798. Det er ikke blandt de dybsindige sværvægtere, men det bliver værdsat for sin charmerende, sorgløse og kontrastrige karakter i de tre satser: en brilliant 1. sats i sonateform, en lyrisk og sangbar 2. sats og en 3. sats, der er en munter variationssats over en populær operasang. Det har givet trioen tilnavnet ”Gassenhauer”, der betyder schlager – eller i vore dage ville det jo hedde et ”hit”.

Mikhail Glinka havde et dårligt helbred. Han rejste derfor til Italien for at slippe for den russiske vinter. Han skrev ”Trio Pathetique” i Milano i 1832. Den patetiske titel skyldes nok at han var ulykkelig forelsket og skrev på titelbladet: ”Jeg har kun kendt kærligheden gennem de smerter den forvolder” Man kan undertiden høre at han er blevet inspireret af den italienske opera.

Glinkas russiske nationalromantik og Niels W. Gades danske passer udmærket til hinanden. Bente Stenger Gram og Berit Juul Rasmussen vil derfor spille Gades ”Fantasistykker” for klarinet og klaver. De er skrevet i 1864. De hører til blandt klarinettisternes standardværker og er dermed med til at holde Gades navn levende blandt musikere og publikum.

Koncerten afsluttes med latinamerikanske toner: Heitor Villa-Lobos: Fantasie Concertante.