Sæsonprogram 2009 – 2010

Torsdag den 17. september kl. 19.30

Den Rullende Opera

Donizettis komiske en-akters opera ”Rita” bliver opført af ”Den Rullende Opera”. Forestillingen er sat i scene af den engelske instruktør Cristopher Cowell. De medvirkende sangere er: Sara Fiil, Jacob Heide Madsen, Per Jellum og Anders Lykke. De bliver akkompagneret af pianisten Louise Schrøder.

Entré: 110 kr. For medlemmer: 80 kr. Børn og unge under 20 år har gratis adgang. Forsalg på www.fredericia-billetten.dk

Torsdag den 8. oktober kl. 19.30

Wayne Foster Smith og Hanns Eisler Quintett

Musikhochschule Hanns Eisler i Berlin har ry for at være Tysklands fornemste musik-konservatorium. Det kan derfor tiltrække de mest talentfulde unge fra store dele af verden. Professor i kammermusik, den amerikanske cellist Wayne Foster Smith, underviser således en gruppe elever, der kommer fra Danmark, Spanien, Holland og U.S.A. De har allerede gjort sig bemærket som solister, i konkurrencer og vundet mange priser.

Medvirkende: Wayne Foster Smith, cello (U.S.A) – Susanja Nielsen, violin (Danmark) – Joaquin Pall Palomares, violin (Spanien / Island) – Joost Keizer, bratsch (Holland) – Beatriz Linares Márquez, cello (Spanien) – David Kaplan, klaver (U.S.A)

Program: Brahms: Klaverkvintet i f-mol og Schuberts strygekvintet i C-dur.

Torsdag den 29. oktober kl. 19.30

Christina Bjørkøe

Christina Bjørkøe er en af Danmarks førende pianister. Hun er særdeles efterspurgt som både underviser, kammermusiker og koncertpianist. Hun udgav for nylig en cd med Carl Nielsens samlede klaverværker, der er blevet meget rost.

Torsdag den 19. november kl. 19.30

Karl Leister og Henschel Quartett

Karl Leister har været soloklarinetist i Berliner Filharmonikerne gennem 30 år fra 1959 – hovedsageligt mens Karajan var dirigent og indspillede mængder af plader. Således er Karl Leisters klarinetklang uden tvivl den mest velkendte overhovedet. Siden har han været en flittig kammermusiker. Hans smukke, indfølte tolkning af Brahms´ klarinetkvintet er ikke overgået.
Henschel Quartett, der regnes blandt en af verdens førende strygekvartetter, består af de tre Henschel-søskende, violinisterne Christoph og Markus Henschel og bratschisten Monika Henschel samt cellisten Mathias Beyer-Karlshøj.

Program: Schumann: Strygekvartet i a-mol, opus 41:1 – Jesper Koch: Strygekvartet (uropførelse) – Tjajkovskij: Oktober fra Årstiderne (arr. for klarinet og strygere) – Brahms: Klarinetkvintet.

Søndag den 29. november kl. 16.00

Fredericia Byorkester

Dirigent: Anne Cathrine Kielland Lund
Solist: Sai Kai, obo

Program: Haydn: obokoncert, Mendelssohn: Hebriderne, Schubert: Symfoni nr. 8 og Elgar: Strygerserenade.

Entré: 50 kr. For medlemmer: 30 kr.

Torsdag den 14. januar kl. 20.00
Fredericia Teater

Nytårskoncert
Odense Symfoniorkester

Dirigent: David Riddell
Solist: Kristine Becker Lund, sopran

Forsalget begynder den 1. december på www.billetnet.dk og på Fredericia Teaters billetsalg tlf.: 75 92 25 60. Forsalgsgebyret og et glas vin er inkluderet i billetpriserne.

Billetpriser: 150 kr. – 180 kr. – 210 kr. Medlemspriser: 110 kr. – 140 kr. – 170 kr.

Søndag den 28. februar kl. 16.00

Kirin Winds

Jorunn Solløs, fløjte – Sai Kai, obo – Nicolai Eghorst, klarinet – Jeppe Rasmussen, horn – Catarina Zeh, fagot.

Blæserkvintetten er dannet af nogle af de unge musikere, der gennem de sidste år er blevet ansat i Sønderjyllands Symfoniorkester. Ensemblet opnåede tredjepladsen i P2s Kammermusikkonkurrence 2009. På grund af det flotte og engagerede spil fik Kirin Winds desuden Sammenslutningen af danske musikforeningers specialpris, der består af en række koncerter i musikforeningerne.

Søndag den 14. marts kl. 16.00

Klaverskolen Gradus

Seks klaverelever i alderen fra 13 til 23 år vil vise hvad de kan. Klaverskolen Gradus er en privat skole i Århus, der tilbyder undervisning til særligt talentfulde elever. Resultaterne viser sig også ved topplaceringer ved klaverkonkurrencer.

Torsdag den 25. marts kl. 19.30

Kroger Kvartetten

Kroger Kvartetten består af Alexander Øllgaard og Maj Kullberg på violiner, Magda Stevenson på bratsch og Johan Theorin på cello. Kroger Kvartetten fungerer ofte som ambassadør for ny dansk musik. Kvartetten har især arbejdet tæt sammen med Per Nørgård. En ny cd med Per Nørgårds seneste strygekvartetter er blevet rost til skyerne i dansk og international presse.

Program: Beethoven: Strygekvartet opus 18:2 i G-dur, Bent Sørensen: “The Lady of Shalott”, Nielsen: Strygekvartet opus 5 i f-mol.

Torsdag den 22. april kl. 19.30
Kongensgade 111

Generalforsamling

Onsdag den 5. maj kl. 20.00
Fredericia Teater

Fredericia Byorkester

Dirigent: Anne Cathrine Kielland Lund
Solister: Niklas Walentin Jensen, violin – Camilla Egholm, fløjte og Jonas Egholm, guitar.

Program: Mendelssohn: Violinkoncert m.m.

Forsalget begynder i marts på www.billetnet.dk og på Fredericia Teaters billetsalg tlf.: 75 92 25 60.
Billetpriser: 150 kr. – 170 kr.