Sæsonprogram 2004 – 2005

Torsdag den 23. september kl. 19.30

Embla

Bente Stenger Gram, klarinet – Christina Andersen, fagot – Berit Juul Rasmussen, klaver

Trioen Embla blev dannet i 1998 på Det Fynske Musikkonservatorium som en naturlig følge af, at alle trioens medlemmer har studeret og taget deres eksamener der. Embla deltog i P2´s Kammermusik Konkurrence i 2002 og igen i 2004.

Embla vil spille klarinettrioer af Beethoven, Glinka og Villa-Lobos samt N.W. Gades dejlige Fantasistykker for klarinet og klaver.

Lørdag den 2. oktober kl. 16
Trinatis Kirke

Faurés Requiem

Faurés smukke korværk opføres med deltagelse af Trinitatis Kirkes Pigekor, Dalum Kirkes Kor og kammerorkestret Københavns Yngre Strygere. Dirigent: Morten Ryelund Sørensen.

Koncerten er arrangeret i samarbejde med Trinitatis Kirke.

Entré: 40 kr

Søndag den 24. oktober kl. 20.00

Hafnia Klaverkvartet

Marie Rørbech, klaver – Christine Enevold Gjesme, violin – Iben Teilmann, bratsch – Janne Fredens, cello.

Marie Rørbech har været Årets DR-kunstner i sæsonen 2002-2003. Hun har haft mange solistopgaver med Radiosymfoniorkestret og landsdelsorkestrene. Hun dannede ensemblet for fire år siden for at få mulighed for at spille det pragtfulde repertoire for klaverkvartet.

Programmet bliver klaverkvartetter af Mozart (g-mol, KV 478) og Brahms (c-mol, opus 60)

Entré: 110 kr. For medlemmer: 60 kr..

Torsdag den 25. november kl. 19.30

Den Unge Danske Strygekvartet

Rune Tonsgård Sørensen, violin – Frederik Øland, violin – Asbjørn Nørgård, bratsch – Carl-Oscar Herold Østerlind, cello

Medlemmerne af kvartetten studerer alle ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. De var var under 18 år da de dannede kvartetten i 2001. Den Unge Danske Strygekvartet vandt som det yngste ensemble nogensinde P2’s kammermusikkonkurrence i februar 2004.

Kvartetten vil spille Beethoven (kvartet nr 11 f-mol op. 95), Brahms (kvartet c-mol, op. 51. Nr. 1) og Sjostakovitj (kvartet nr. 8 i c-mol op. 110)

Mandag den 29. november kl. 20.00

Fredericia Byorkester

Dirigent: Henrik Rønnow
Solist: Mette Matthiesen, violin

Programmet er udelukkende værker af Mozart: Ouverture til Titus, Violinkoncert nr. 4 i D-dur samt Symfoni nr. 40 i g-mol

Entré: 50 kr. For medlemmer: 30 kr.

Torsdag den 6. januar kl. 20.00
Fredericia Teater

Nytårskoncert
Odense Symfoniorkester

Dirigent: Børge Wagner
Solist: Dorthe Elsebeth Larsen

Odense Symfoniorkester vender tilbage til en gammeldags, traditionel nytårskoncert. Den gode, gamle Børge Wagner er oven i købet tilbage som dirigent. Det er i anledning af at han kan fejre ikke mindre end 40 års jubilæum som dirigent!

Forsalget begynder den 1. december på BilletNet – herunder Fredericia Teaters Billetsalg (tlf. 75 92 25 60). Når billetpriserne er forhøjede skyldes det at forsalgsgebyret nu er inkluderet. Som sædvanligt er der også inkluderet et glas vin i billetpriserne.

Billetpriser: 150 kr. – 180 kr. – 210 kr.
Medlemspriser: 110 kr. – 140 kr. – 170 kr.

Torsdag den 27. januar kl. 19.30

Manon Quartett Berlin med Ron Chen-Zion

Ariadne Daskalakis og Bernhard Forck, violin – Sebastian Gottschick, bratsch – Anna Carewe, cello

Der bliver lejlighed til et genhør med den fremragende klarinetist Ron Chen-Zion, der spillede i Israeli Clarinet Trio i sidste sæson. Denne gang bliver det i selskab med den tyske ”Manon” Strygekvartet.

De vil sammen spille et af kammermusikkens hovedværker: Brahms smukke klarinetkvintet. Desuden er Beethovens strygekvartet nr. 13, opus 130 på programmet.

Torsdag den 24. februar kl. 19.30

Vilde Frang

Vilde Frang Bjærke, violin og Jens Elvekjær, klaver.

Selv om den norske violinist kun er 18 år gammel er hun allerede en erfaren solist. Hun begyndte at give koncerter som 8-årig. Siden har hun spillet med alle norske orkestre og i Danmark med Collegium Musicum, Tivolis Symfoniorkster, Aalborg Symfoniorkster og Odense Symfoniorkster. Hun er i fuld gang med en international solistkarriere, der tyder på, at hun bliver en at de store, ubetalelige stjerner.

Program: Schuberts Duo i A-dur, Beethovens Forårs-sonate og Brahms´ Sonate nr. 1

Torsdag den 17. marts kl. 19.30

Nicolai Krog

Pianisten Nicolai Krog har gået i Det Jyske Musikkonservatoriums solistklasse. Debutkoncerten i 2000 fik flotte anmeldelser og blev udgivet på cd.

Program: Bach, Brahms, Ravel, Rachmaninov og Lowell Liebermann

Søndag den 17. april kl. 15

Café Zimmermann

Birgitte Mosegaard, sopran – Lars Thodberg Bertelsen, baryton – Søren Kjær, tenor – Frode Steengaard, tasteinstrumenter – Hans Steengaard, violin – Torben Mikkelsen, violin – Erwin Chmiel, bratsch – Ekatarina Bazanova, cello – Lonnie Svilling, fløjte – Klaus Gottlieb, horn.

Bachs kaffekantate og bondekantate opføres i en afslappet caféstemning som det skete i Café Zimmermann i Leipzig på Bach´s tid. Musikhistoriker Janne Kalker vil forinden fortælle om Bach.

Da der serveres kaffe og kage bedes man tilmelde sig arrangementet med navn, adresse og telefonnummer inden den 14. april hos formanden Birte Reese, Lunddalvej 39, Erritsø, 7000 Fredericia. Tlf. 75 94 22 84 efter kl. 19.30. E-mail: br@fredericiamusikforening.dk

Entré: 140 kr. For medlemmer: 90 kr. inklusiv kaffe og kage

Torsdag den 28. april kl. 19.30

Generalforsamling

Generalforsamlingen vil blive indledt med en lille koncert med Camilla Grauslund, violin og Jonas Lindorf, klaver. De vil spille Niels W. Gades violinsonate nr. 2 i d-mol.

Skal foreningen have et magasinet “Klassisk pt” som medlemsblad? Giv din mening til kende på generalforsamlingen.

Mandag den 9. maj kl. 20.00
Fredericia Teater