Sæsonprogram 2005 – 2006

Torsdag den 15. september kl. 19.30
Det Bruunske Pakhus

Lars Jansson og Esbjerg Ensemble

Lars Jansson er en af Sveriges bedste jazz-pianister. Da han er gæsteprofessor på Vestjysk Musikkonservatorium har han skrevet et nyt spændende værk til Esbjerg Ensemble, hvor jazz og klassisk musik mødes. Ved koncerten spiller ensemblet også Beethovens klaverkvintet og der bliver lejlighed til at høre Lars Jansson spille soloklaver.

Entré: 80 kr.
Arrangeret i samarbejde med Det Bruunske Pakhus

Lørdag den 1. oktober kl. 19.30

Paizo Kvartetten

Mikkel Futtrup, violin – Kirstine Futtrup, violin – Magda Stevensson, bratsch – Toke Møldrup, cello.

En ungdommelig gnist kombineret med bemærkelsesværdig musikalitet og viljestyrke er de aktiver som allerede har placeret Paizo Kvartetten i toppen af dansk kammermusik. Paizo Kvartetten vandt i 2003 1. pris i den prestigefyldte kammermusikkonkurrence i Melbourne. Ensemblet vil spille kvartetter af Haydn, Prokofiev og Beethoven.

Onsdag den 26. oktober kl. 19.30

Radiosymfoniorkestrets Blæserkvintet

Anna Dina Schick, fløjte – Max Artved, obo – Søren Elbo, klarinet – Henning Due Hansen, horn – Jens Tofte-Hansen, fagot.

Siden dannelsen i 1998 har ensemblet indspillet en række cd´er. Den seneste med fransk musik er udsendt af pladeselskabet Naxos over hele verden. Indspilningen af Carl Nielsens blæserkvintet er i BBCs program “Building a Library” udvalgt til at være den bedste på markedet.

Programmet vil netop bestå af Carl Nielsens blæserkvintet samt værker af Danzi, Ibert og Schumann.

Entré: 110 kr. For medlemmer: 80 kr

Torsdag den 17. november kl. 19.30

Jacob Nielsen

Pianisten Jacob Nielsen er blevet kendt for at formidle musikken på nye, spændende måder, som han kalder ”visual classics”. Det er en oplevelse for øjne og ører, der forener koncerten med visuel understøttelse på storskærm. Pianist, flygel og billede smelter sammen og bliver til ét samlet udtryk. Med velvalgte ord og underholdende klavertekniske demonstrationer fører Jacob Nielsen publikum længere ind i det musikalske motorrum for at kigge på tandhjul. På denne måde får musikken en ekstra dimension.

Jacob Nielsen vil visualisere klaverstykker af Chopin, Schumanns ”Kinderszenen” og Musorgskijs ”Udstillingsbilleder”.

Mandag den 28. november kl. 20.00

Fredericia Byorkester

Dirigent: Christian Hørbov-Meier
Solist: Eva Thyri Hilmarsdottir, klaver

Program: Smetana: Moldau, Liszt: Ungarsk rapsodi nr. 2 og Sjostakovitj: Klaverkoncert nr. 2.

Entré: 50 kr. For medlemmer: 30 kr.

Torsdag den 12. januar kl. 20.00
Fredericia Teater

Nytårskoncert
Odense Symfoniorkester

Dirigent og Stehgeiger: Johannes Wildner
Solist: Christiane Boesiger
Konferencier: Jesper Rosenkilde.

Idealet for en nytårskoncert er selvfølgelig den “rigtige” fra Wien. Odense Symfoniorkester kommer denne gang så tæt på, som det overhovedet kan lade sig gøre. Johannes Wildner har været violinist i Wiener Philharmonikerne i 10 år og har desuden stået i spidsen for Wiener Philharmonikernes “Johann-Strauß-Ensemble”. Det gør han som stehgeiger ligesom Willy Boskovsky i gamle dage. Sopranen Christiane Boesiger er Johannes Wildners favoritsanger. Hun har sunget mange store operapartier. En af hendes store successer har været Adele i ”Flagermusen”.

Forsalget begynder den 1. december på BilletNet – herunder Fredericia Teaters Billetsalg (tlf. 75 92 25 60). Forsalgsgebyret og et glas vin er inkluderet i billetpriserne.

Billetpriser: 150 kr. – 180 kr. – 210 kr.
Medlemspriser: 110 kr. – 140 kr. – 170 kr.

lørdag d. 28. januar kl. 16.00

Desperando Spero

Poul Høxbro, pibe og tromme – Miriam Andersén, sang og harpe – Irene Spranger, fløjte – Fredrik Bock, guitar og lut.

I 2006 bliver der sat focus på renæssancen. Det er officielt udnævnt til Renæssanceår. Dette arrangement vil give en introduktion til epoken og danne en festlig optakt til de øvrige lokale arrangementer. ”Desperando Spero” vil præsentere et festfyrværkeri af musikalske perler fra renæssancen og desuden give instruktion i danse som branle og pavane. Inden koncerten kan man se en udstilling af dragter og genstande og der bliver fortalt om levevis, parforhold, madvaner osv. Publikum kan selv prøve dragterne. Herefter vil der blive serveret en kyllingeret i store udhulede boller efter en opskrift fra renæssancen.

Entré: 110 kr. For medlemmer: 80 kr.
Arrangeret i samarbejde med Fredericia Museumsforening.

Torsdag den 23. februar kl. 19.30

Jalina Trio

Line Fredens, violin – Janne Fredens, cello – Marie Rørbech, piano.

Fredericia Musikforening har set frem til et genhør med denne fine klavertrio. Som eksempel på ensemblets niveau kan nævnes, at deres første cd blev udvalgt som årets bedste cd med kammermusik i ”Danish Music Awards” i 2004.

Jalina Trio vil spille Haydn, Gade og Brahms.

Torsdag den 16. marts kl. 19.30

Michelangelo String Quartet

Mihaela Martin, violin – Stephan Picard, violin – Nobuko Imai, bratsch – Frans Helmerson, cello.

Fredericia Musikforening har ofte haft fine, udenlandske strygekvartetter på programmet, men det er vist første gang at kvartettens medlemmer er så berømte solistnavne som det er tilfældet i Michelangelo Kvartetten. Der er kun et par musikere, der har formået at skabe sig en karriere med bratschen som soloinstrument – Nobuko Imai er den ene af dem. Som cellist har Frans Helmerson den samme position i Sverige som Erling Bløndal Bengtsson har i Danmark. Alle kvartettens medlemmer har professorater på konservatorier i Köln, Berlin, Geneve og Amsterdam.

Program: Schubert, Sjostakovitj og Smetana

Torsdag den 20. april kl. 19.30
Kongensgade 111

Mandag den 8. maj. kl. 20
Fredericia Teater

Fredericia Byorkester

Dirigent: Anne Cathrine Kielland Lund
Solister: Marianne Eising, violin – Steen Høck Nielsen, trompet – Christina Mørkøre og Thomas Bay, sang

Program: Filmmusik

Entré: 90 kr. For medlemmer: 70 kr.

Nyhedsbrev

Man kan få tilsendt en mail før hver koncert med programoplysninger. Tilmelding til formanden Birte Reese: br@fredericiamusikforening.dk