2004 efterår: Fredericia Byorkester

Tøjhuset

Dirigent: Henrik Rønnow
Solist: Mette Matthiesen, violin

Fredericia Byorkester har allieret sig med et bysbarn som solist, når orkestret slår dørene op til koncert i Tøjhuset mandag d. 29. november.

Mette Matthiesen er født og opvokset i Fredericia. Hun er uddannet hos professor Tutter Givskov ved Det Jyske Musikkonservatorium, et studium hun afsluttede med Diplomeksamen i 1996. Siden 1998 har Mette Marie Matthiesen været ansat som violinist ved Aalborg Symfoniorkester, og hun er sideløbende med ansættelsen en aktiv kammermusiker. Ved koncerten med Fredericia Byorkester er Mette Marie Matthiesen solist i Mozarts 4. violinkoncert i D-dur.

Fredericia Byorkester dirigeres ved koncerten af dets faste dirigent Henrik Rønnow. Koncerten bliver Henrik Rønnow’ sidste i spidsen for Fredericia Byorkester. Efter 11 år har Henrik Rønnow valgt at stoppe som dirigent for at hellige sig sit virke som trompetist og koncertarrangør.

Henrik Rønnow har som dirigent for Fredericia Byorkester været initiativtager til en lang række store musikprojekter. Mange husker sikkert de store gallakoncerter i Fredericia Idrætscenter som afslutning på henholdsvis Guldalder- og 50’er festivalerne samt operaprojekterne, der involverede både solister, kor og orkestre.

Fredericia Byorkester har valgt at hente hele koncertens program blandt Mozarts mange kompositioner. Som indledning spiller orkestret ouverturen til Operaen Titus og efter pausen byder Fredericia Byorkester på en af Mozarts mest berømte og elskede symfonier – symfoni nr.: 40 i g-mol.

Entré: 50 kr. For medlemmer: 30 kr.