2005 – 2006: Lars Jansson og Esbjerg Ensemble

Musiklivet bliver oftest opdelt i enklaver sådan at en type musik bliver spillet nogle bestemte steder henvendt til et afgrænset publikum, der interesserer sig for netop den genre. Det gør sig i høj grad gældende for kammermusikken, som er det hjørne af musikken Fredericia Musikforening dyrker. Det foregår i koncertsalen i ”Tøjhuset” efter bestemte konventioner for en trofast, men lille medlemsskare. Noget tilsvarende kan siges om den nyere jazzmusik. Her foregår det blot i der rytmiske spillested ”Det Bruunske Pakhus” i stedet. Det er imidlertid en kunstig opdeling, for komponisterne og musikerne laver ofte deres musik på tværs af skillelinier. Musikken er grænseløs. Fredericia Musikforening og Det Bruunske Pakhus har i fællesskab arrangeret en koncert hvor jazz og klassisk musik mødes. Det er vores håb at både jazzpublikummet og det klassiske publikum vil møde op. Begge parter vil få den velkendte musik, de kan lide, at høre og begge parter vil høre musik, de ikke kender, men forhåbentlig få ørerne op for en anderledes musik, der giver lyst til videre udforskning.
Koncerten finder sted torsdag den 15. september kl. 19.30 i Det Bruunske Pakhus, Kirkestræde 3, hvor Esbjerg Ensemble mødes med Lars Jansson.

larsLars Jansson er en institution i skandinavisk jazz. Han har i mere end 20 år været Sveriges betydeligste jazzpianist og er i dag den nærmeste til at bære den navnkundige svenske jazzklaver-tradition videre efter de ”store” Jan Johansson og Bengt Hallberg. Jansson har i årenes løb spillet sammen med alle betydelige jazz-navne. Han har for eksempel turneret med Jan Gabarek, Bob Berg, Mike Stern og Red Mitchell. Han er kendt herhjemme fra Cecilie Nordby og Hans Ulriks kvartet. Siden 1979 har Jansson haft sin egen trio med to af Sveriges bedste musikere, Lars Danielsson på bas og Anders Kjellberg på trommer. Sammen har de indspillet en række CD’er, som alle har vundet fornemt ry. I 2001 blev han endda dansk grammy-vinder for bedste internationale jazzudgivelse.
Foruden at være en god bekendt af den danske jazz-scene, har Lars Jansson siden 1998 været knyttet som gæsteprofessor ved konservatorierne i Århus og Esbjerg, hvor man har kunnet glæde sig over hans meget alsidige evner både som pianist, komponist og ikke mindst arrangør. Det var i forbindelse med dette arbejde, at Esbjerg Ensemble i 2004 bad Lars Jansson om at skrive et værk til ensemblet – og til sig selv – ud fra ønsket om at kombinere hans evner som jazz-pianist med ensemblets klanglige muligheder. Resultatet blev ”Awakening”. Jansson har selv givet udtryk for, at titlen ”opvågning” både er inspireret af tanken om spirende dag såvel som af en mere mental opvågning. Bl.a. kommer dette til udtryk i kompositionens vekslen mellem det bundne partitur og pianistens – og altså i dette tilfælde: komponistens – improvisatoriske opdagelser og ”erkendelser”.
Kompositionsmusikken er ikke ukendt for Lars Jansson. I et interview til Fyens Stiftstidende udtaler han: ”Jeg læser mange partiturer og lytter især til klassiske komponister som Debussy og Sjostakovitj. Ved at studere deres musik og formsprog bliver jeg bedre til at skrive mere kompleks musik”.
Der bliver også lejlighed til at høre mere ”uforfalsket” jazz, da Lars Jansson har en afdeling af koncerten hvor han spiller soloklaver.
Esbjerg Ensemble spiller også på egen hånd. Det bliver Beethovens klaverkvintet (for obo, klarinet, horn, fagot og klaver). Ensemblet har indspillet værket, men det er endnu ikke udgivet på cd.

Lars Janssons officielle (japanske!) hjemmeside: http://www.lars.jp

esbjergEsbjerg Ensemble blev dannet i 1967 og består i dag af 12 musikere i en kombination af strygekvintet, blæserkvintet, klaver og slagtøj. Det giver enestående muligheder for at sammensætte et spændende og varieret program. Gennem sine cd-indspilninger og turnéer i ind- og udland og har ensemblet efterhånden opnået status som et af de bedste i Europa.
Ensemblets høje standard og omfattende koncertvirksomhed er med til at styrke regionens musikliv og øge interessen for klassisk musik. Desuden danner ensemblet grundstammen i Vestjysk Symfoniorkester, varetager undervisning på Vestjysk Musikkonservatorium og samarbejder med lokale kulturinstitutioner. En af ensemblets hovedopgaver er at formidle og videreudvikle ny musik, og det har gennem årene fået mange komponister til at skrive værker direkte til ensemblet. Den årlige workshop for unge komponister – både klassiske og rytmiske – har også været med til at styrke forholdet mellem ensemblet og den nye musik. Samtidig har ensemblet hvert år tilknyttet en huskomponist, som får en sjælden chance at følge sit nyskrevne værks færd fra første prøve til koncertopførelse.
Ensemblet var i hen ved 20 år landets eneste, professionelle kammerensemble af sin art og var som sådan normdannende for kammermusik i Danmark. Med sin størrelse og fleksibilitet fik ensemblet stor betydning både for en lang række danske komponisters arbejde og for dansk musikliv generelt.

Esbjerg Ensembles hjemmeside: www.esbjerg-ensemble.dk