Musica Ficta er et professionelt vokalensemble, dannet i 1996 af Bo Holten. Her har han realiseret sin vision om et fleksibelt og projektorienteret ensemble, hvor den virtuose ensemblesang i alle dets afskygninger står i centrum.
Musica Ficta favner et meget bredt repertoire. Ensemblets primære speciale er dog musikken fra middelalder og renaissance, den tid hvor komponisterne skrev sine store værker for for den menneskelige stemme. Musica Ficta betragter endvidere arbejdet med den danske sangskat som en vigtig del af sit virke. Cd’erne med danske sange har gjort Musica Ficta til Danmarks mest sælgende klassiske ensemble.
I Musica Ficta er det opgavens art, der afgør størrelse og stemmesammensætning. De tilknyttede sangere deltager i varierende konstellationer. Der er kun et stort værk på programmet ved koncerten i Trinitatis Kirke. Det kræver 7 stemmer samt dirigent.
Bo Holten er dirigent og kunstnerisk leder for Musica Ficta.
Bo Holten er desuden komponist. Hans værkliste omfatter mere end 100 kompositioner.
Bo Holten har fra begyndelsen været en drivende kraft i den internationale tidlig-musikbevægelse, og hans arbejde med vokalpolyfoni har været banebrydende i Norden.
I 1979 startede han vokalgruppen Ars Nova, hvis kunstneriske leder og dirigent han var frem til 1996. Under hans ledelse var dette ensemble et af verdens førende indenfor renaissancens vokalpolyfoni.
I 1990 blev Bo Holten udnævnt til fast gæstedirigent for BBC Singers, med varetagelse af den tidlige musik som hovedopgave.Han i har i de sidste 15 år arbejdet i London et par måneder om året, og har lavet utallige koncerter, CDer og radiooptagelser, inklusive fire PROMS i Albert Hall. Bo Holten har i England fået stor anerkendelse for den udvikling BBC Singers har gennemgået under hans ledelse.
I december blev Bo Holten desuden udnævnt til chefkapelmester for det Flamske Radiokor i Bruxelles. Samtidig med udnævnelsen udkommer den første CD med Bo Holten og det flamske kor. Det er en indspilning af Bachs motetter.
Bo Holten har medvirket som dirigent på et stort antal cd’er. Blandt disse er også en indspilning af det værk, der er på koncertprogrammet “Lagrime di San Pietro”. Indspilningen er fra 1994 og derfor er koret Ars Nova. Den er udgivet af det største klassiske plademærke Naxos og dermed er det sikkert den mest udbredte indspilning af værket.
Mester Orlando
Lassus hører til de allerstørste komponister. Omfanget alene (over 2000 værker) er overvældende.
Han er kendt under mange navne, og levede årrækker i flere store europæiske lande og mestrede deres sprog. På italiensk kaldes han Orlando di Lasso, på fransk Orlande eller Roland de Lassus, tyskerne kalder ham Lasso, på latin Orlandus Lassus. Han fødtes i fransk-flamske Mons 1532 og døde i München 1594.
Lagrime di San Pietro (1594)
Lassus tonesætninger af ”Petri tårer” om Peters anger over 3 gange at have forrådt Jesus, viser ham fra hans mest mystiske, ydmyge, men samtidig farverige og originale side.
Det var i sit sidste leveår at Lassus helligede sig kompositionen af 20 syvstemmige satser, der er tonesætninger af Luigi Tansillo’s “Lagrime di San Pietro”. Disse bodfærdige tekster var uhyre populære i slutningen af 1500-tallet som opbyggelig læsning. I fortolkningerne af de 20 strofer sammenfatter Lassus et langt musikerlivs erfaringer i en sublim og timelang ytring af stor udtryksstyrke. Som epilog til de tyve satser har Lassus selv digtet teksten til den latinske slutmotet “Vide homo…” (Se Mennesket…) som dybt bevægende kroner og afslutter et formidabelt livsværk i afklaret skønhed og serenitet. Selv skrev han om sit værk: ”Ligesom dagen er smukkest ved solnedgangstide, så har jeg måske præsteret noget af mit smukkeste her i mit livs skumring”. Tre måneder senere var Lassus selv gået bort.
Den bodfærdige Sankt Peter, tegnet af Bronzino
Hjemmeside: www.ficta.dk