2007 – 2008: Sinfonietta Fredericia

Strygeorkestret Sinfonietta Fredericia afholder 10-års jubilæumskoncert den 28. oktober. Orkestret er oprettet og ledet af violinist Marianne Eising.

Marianne Eising er uddannet som violinist på Det kgl. Danske Musikkonservatorium. Efter kortere ansættelser i Sjællands Symfoniorkester og Århus Symfoniorkester var hun i en årrække bosat i Schweiz. Her assisterede hun i Basels radioorkester og spillede bratsch i ”Goetheanum Quartett”. I 1991 flyttede hun til Fredericia og blev bratschist i Odense Symfoniorkester, men snart fik det pædagogiske virke overtaget. Marianne Eising er violin- og bratschlærer i både Fredericia og Vejle Musikskole. Da musikskolerne oprettede talentlinjer styrkede det undervisningen for de dygtigste elever. Det dannede grundlaget for at samle disse elever i et strygeorkester. Marianne Eising har et kreativt samarbejde med Karen Valeur, der er cellolærer. Nogle af hendes elever danner cellogruppen i orkestret. Ved koncerter bliver orkestret suppleret med assistenter, bl.a. på kontrabas. Marianne Eising stiller høje krav til eleverne. Det har resulteret i en række koncerter på et overraskende højt niveau. Der har ofte været kendte solister med: Michala Petri, Sergei Azizjan, Jochen Brusch, Harald Haugaard, Helene Blum, Louise Fribo med flere.

Ved jubilæumskoncerten bliver det nuværende Sinfonietta Fredericia udvidet med mange af de gamle medlemmer. De glæder sig til at spille sammen igen. Eva Pacini, der skal være den ene af solisterne i Bachs dobbeltkoncert, er således på legatophold i Rom når koncerten skal finde sted, men det er en selvfølge at hun tager hjem for at være med. Eva Pacini har netop taget diplomeksamen fra Det kgl. Danske Musikkonservatorium, hvor hun har haft Sergei Azizjan som lærer. Den anden solist i dobbeltkoncerten Morten Frøsig er også så talentfuld, at han kunne have valgt at blive professionel, men i stedet studerer han til farmaceut ved universitetet i København og dyrker musikken sideløbende hermed i flere semiprofessionelle orkestre.

Ved jubilæumskoncerten bliver der kastet et blik tilbage over de forgangne ti år. Det har derfor været oplagt at invitere Jochen Brusch til at spille med orkestret igen. Han er en gammel ven af orkestret, der flere gange har inspireret med sin store kunnen og intense begejstring. Han var ansat i Herning Stadstrio i seks år. Nu underviser og bor han i Tübingen, men turnerer jævnligt i hele Europa. Heldigvis kommer han ofte forbi Danmark på koncertrejserne. Jochen Brusch skal spille en sats af Viottis violinkoncert i a-mol og en sats af Mozarts Sinfonia Concertante sammen med Marianne Eising på bratsch.

Marianne Eising har også indbudt en af sine gode venner fra konservatorietiden til at spille klaver i Bachs f-mol klaverkoncert. Det er den fremragende pianist Poul Rosenbaum. Ved siden af jobbet som leder af Ishøj Musikskole har han indspillet mange cd´er og turneret i bl.a. USA. Marianne Eising og Poul Rosenbaum har jævnligt spillet sammen gennem årene.

Sinfonietta Fredericia skal også prøve kræfter med Carl Nielsens ”Lille suite for strygere”. Orkestret har spillet den før, nemlig på Hindsgavl i 2002 ved en international konference for strygelærere (ESTA), men der venter de yngre medlemmer et stort arbejde med det svære værk.

Program:
Benjamin Britten: Sarabande fra Simple Symphony
Bach: Koncert for 2 violiner i d-mol. Solister: Eva Pacini og Thomas Frøsig
Viotti: Violinkoncert i a-mol, 1. sats. Solist: Jochen Brusch
Rudolf Matz: Divertimento for strygere
Bach: Klaverkoncert i f-mol. Solist: Poul Rosenbaum
Mozart: Sinfonia Concertante for violin og bratsch, 2. sats. Solister: Jochen Brusch og Marianne Eising
Carl Nielsen: ”Lille suite for strygere”
Sibelius: Impromptu for strygere nr. 5