2008 – 2009: Teresa Kaban og Henryk Blazej

Torsdag den 11. september kl. 19.30
Tøjhuset

kaban-blazejDet polske ægtepar spiller henholdsvis klaver og fløjte. De er begge uddannet på konservatoriet i Krakow. På et tidspunkt mødte de Yehudi Menuhin som anbefalede dem til koncertarrangører i England. Siden har de været fuldtidsbeskæftigede med at give koncerter som freelancemusikere. Det er ofte som duo, men kan også være i en trio, soloklaver eller koncerter med orkester. Det bliver til mere end 60 koncerter om året. De har givet koncerter i mere end 40 lande.

Ind imellem bliver der dog pauser mellem koncerterne når de afholder master classes eller deltager som jurymedlemmer i internationale konkurrencer.

Ægteparret tager sig også tid til at arrangere deres egen festival, der har glemt og nyopdaget musik som tema. Det har Teresa Kabans særlige interesse. Hun har indspillet over 60 timer med ukendt polsk musik for den polske radio.

Programmet ved koncerten i Tøjhuset bliver også overvejende med polsk musik. Hele første afdeling bliver udelukkende med klaverstykker af Chopin. Efter pausen kommer Henryk Blazej med sin fløjte også på scenen for at spille Dvóraks charmerende sonatine opus 100 (egentlig skrevet for violin). Vi får også et eksempel på den ukendte polsk musik – et stykke af Dobrzynski, der var samtidig med Chopin. Koncerten slutter med et par danse af Wieniawski.

Entré: 110 kr. For medlemmer: 80 kr.