2010 – 2011: Hrachya Avanesyan og Marianna Shirinyan

avanesyanVi kender ikke så meget til det lille fjerne land Armenien, men mange vil vide, at det er den fremragende pianist Marianna Shirinyans fødeland. Hun er i fuld gang med en international karriere. Nu har endnu en armenier meldt sig på banen: violinisten Hrachya Avanesyan. Fredericia Musikforening har heldigvis fået fat på den armensk stjerneduo så tidligt i karrieren, at de endnu er til at betale.

Hrachya Avanesyan er født i 1986. Han begyndte at spille violin i en alder af 6 år. I 1996 vandt han førsteprisen ved den Armenske Republiks konkurrence for unge studerende. Da han var 16 år gammel flyttede han til Belgien for at studere videre hos Igor Oistrakh. I 2006 vandt han førsteprisen ved Yehudi Menuhin violinkonkurrencen i Frankrig og i 2008 førsteprisen ved Carl Nielsen violinkonkurrencen i Odense. Det vakte yderligere opmærksomhed, da han sprang ind for sygemeldte Vilde Frang i foråret 2009 med stor succes. De danske orkestre har nærmest stået i kø for at engagere ham. I sæsonen 2009-10 har han således spillet med DR SymfoniOrkestret, Sønderjyllands Symfoniorkester og Odense Symfoniorkester. Japanerne har også fået øje på ham. I år skal han på turné i Japan og være solist med Tokyo Symphony Orchestra.
Hrachya Avanesyan spiller på en violin af Antonio Stradivarius fra 1717 givet til ham af fonden Queen Elisabeth College for Music.

Duoen Avanesyan – Shirinyan sparer ikke på kræfterne, men spiller et krævende program. Hrachya Avanesyan lægger således ud med Bachs store Chaconne for soloviolin fra Partita nr. 2. Marianna Shirinyan slutter sig til i Schumanns violinsonate og Dvoraks sonatine. Liszt, Rachmaninov og Tjajkovskij bliver også præsenteret inden den virtuose afslslutning med en fantasi over temaer fra Carmen af Franz Waxman.