2024 – 2025 Messiaen Quartet Copenhagen

Søndag den 29. september kl. 15.00
Tøjhuset, Gothersgade 34, Fredericia

Violinist Malin William-Olsson, cellist Carl-Oscar Østerlind, klarinettist Viktor Wennesz og pianist Kristoffer Hyldig.

Kvartettens navn og besætning skyldes Olivier Messiaens epokegørende mesterværk “Kvartet til tidens ende”, som også er på eftermiddagens program. Titlens “tidens ende” hentyder til Apokalypsen og også til måden, hvorpå Messiaen, gennem rytme og harmonik, brugte tiden på en helt anden måde end både hans forgængere og samtidige.

Værket blev til i en fangelejr, hvor Messiaen sammen med tre musikere spillede det i januar 1941. Den dybt religiøse musik har satser som ”Krystal-liturgi”, ”Lovprisning af Jesu evighed” og ”Raseriets dans, for syv trompeter”. Katolsk mystisk, fuglereferencer, farver, rytmiske ekstremer, intensitet, drama og musik, der til tider er åndeløs smuk. Sådan er Kvartet til tidens ende, der anses som et af århundredets vigtigste værker.

Kvartetten spiller et rent fransk program. De øvrige værker er Debussys klarinetrapsodi og Ravels trio for violin, cello og klaver komponeret i 1914.

Messiaens kvartet er så særegen, at det er gavnligt med en forberedelse. Der holdes derfor en koncertintroduktion i caféen kl. 14.15 ved Niels Jørn Krogh.

Entré: For medlemmer: 100 kr. For øvrige: 150 kr. Børn og studerende har gratis adgang.