2004 – 2005: Hafnia Klaverkvartet

Marie Rørbech har dannet en klaverkvartet med Christine Enevold Gjesme, violin, Iben Teilmann, bratsch og Janne Fredens, cello. Kvartetten havde sin første koncert i efteråret 2000. Der findes et pragtfuldt repertoire for klaverkvartet, som høres alt for sjældent i koncertsalene. Komponister som Mozart, Schumann, Dvorak, Brahms, Fauré m.fl. har skrevet vidunderlig musik for denne besætning. Kvartetten bestræber sig på at give publikum en rigtig kammermusikoplevelse.

mariebillede5smllMarie Rørbech er født i 1973 og blev optaget på Det kongelige danske Musikkonservatorium i 1990 med docent Amalie Malling som lærer. Forinden havde hun vundet guldmedalje i Berlingske Tidendes Musikkonkurrence og 1. pris i alle aldersgrupper i Steinway-konkurrencerne. I 1992 vandt hun Den europæiske Radiounions konkurrence (EBU) i Danmark og konkurrerede sig derefter i finalen i den samlede europæiske konkurrence i Bruxelles.
Marie Rørbech har i 3 år været optaget på Hochschule der Künste i Berlin hos professor Hans Leygraf, således at hun i 1997 tog diplomeksamen både fra konservatoriet i København og fra konservatoriet i Berlin. Herefter blev den tjekkiske professor Jiri Hlinka hendes lærer.
I 2000 debuterede hun fra solistklassen på Det jyske Musikkonservatorium, hvor hun studerede hos professor John Damgaard.
I 2001 vandt hun 1. prisen og publikumsprisen i 6. Nordiske Pianistkonkurrence.
Marie Rørbech blev udpeget af Danmarks Radio til at være Årets DR-kunstner i sæsonen 2002-2003. Det medførte en lang række store solistopgaver. Hun var desuden modtager af Musikanmelderringens Kunstnerpris 2003.
Hun har spillet mange sonateprogrammer, bl.a. i Tivolis Koncertsals Beethoven- og Mozartserier, og hun har optrådt som solist med de fleste danske symfoniorkestre. I en koncertrække fra den 7. til 13. oktober er hun således solist i Griegs klaverkoncert med Sjællands Symfoniorkester. Hun er desuden en aktiv kammermusiker og har givet mange koncerter i kammermusikforeninger og på sommerfestivaler.
Sammen med violinisten Christine Enevold Gjesme danner hun Duo Vivo; duoen var prismodtager i Danmarks Radios Kammermusikkonkurrence 1998. Duoen danner grundlaget for klaverkvarteten med Iben Teilmann og Janne Fredens.

Hendes cd med sonater og variationer af Haydn er netop blevet kåret som årets bedste danske klassiske indspilning i Danmarks Radios prisuddeling P2Prisen (Danish Music Award Klassisk) (Classico DOCD 498).
En cd med dansk musik for børn er færdigindspillet og vil udkomme på Dacapo i efteråret.

Hjemmeside: www.marierorbech.dk

Programmet for koncerten:

• W.A. Mozart (1756-91): Klaverkvartet i g-mol KV 478 (1785)
  • Øystein Sonstad (1970-): Tango for Fire – Variationer over en norsk tango. (uropført i 2004)
  • Johannes Brahms (1833-1897): Klaverkvartet i c-mol op. 60 (1855-75)

Mozart skrev to klaverkvartetter. Den første i g-mol (KV 478) blev skrevet i 1785. Straks efter gik han i gang med at komponere ”Figaros bryllup”. Første sats er lidenskabelig med skarpt optrukne kontraster. Anden sats er melodisk og vemodsfuld. Kvartetten slutter med lyse og livlige stemninger i rondo-finalen.

”Tango for Fire” er et underholdende intermezzo mellem de vægtige og alvorlige klassikere. Øystein Sonstad har lavet et potpourri hvor der dukker en mænge kendte temaer op – både seriøse og mindre seriøse. Man kan så lave en konkurrence med sig selv om hvor mange af dem, man kan genkende. Jeg kan dog røbe at det gennemgående tema er ”Tango for to”. Der er måske nogen der kan huske Raquel Rastenni sang om ”Arthur fra Hobro” i giro 413! Øystein Sonstad har skrevet stykket til Hafnia Klaverkvartet, der uropførte stykket i juli i år.

Klaverkvartetten i c-mol af Johannes Brahms er komponeret over et langt tidsrum. Han begyndte som ungt menneske i 1854, hvor han identificerede sig med den ulykkeligt forelskede hovedperson i ”Den unge Werthers lidelser”. Først 20 år efter tog Brahms værket frem igen og fuldførte det.