2004 – 2005: Nicolai Krog

nicola1Nicolai Krog er født i 1974. Han har studereret på Det Jyske Musikskonservatorium hos professor John Damgaard. I 1998 blev han optaget i solistklassen på konservatoriet. Herefter et års studieophold i Wien og Zürich hos den russiske pianist Rudolf Kehrer. Den officielle debut var i november 2000 med klaveraftener i Musikhuset Århus, Nationalmuseet i København og solistoptræden i Tjaikovskijs 1. klaverkoncert med Sønderjyllands Symfoniorkester. Forlaget Classico har udgivet en CD med debutkoncerten i Århus.

Studietiden gav mange store koncertopgaver, som f.eks. solistoptræden i Beethovens 3. klaverkoncert med Sjællands Symfoniorkester og turné i Tyskland, Danmark, Sverige og Schweiz med det schweiziske orkester “Nota-Bene”. Siden debuten har karrieren omfattet klaveraftener over hele landet samt opførelser af klaverkoncerter af Mozart, Beethoven, Mendelssohn og Tjaikovskij med forskellige danske orkestre.
Nicolai Krog arbejder i øjeblikket på udgivelsen af en CD med musik af bl.a. Rued Langgaard.

Om debutkoncerten skrev Jens Brincker i Berlingske Tidende: ”Ingen kan være i tvivl om, at Nicolai Krog er en overordentlig begavet pianist, der allerede nu mestrer nogle af klaverlitteraturens vanskeligste værker med bravour”.
En koncert i i Farum Musikforening i 2003 blav anmeldt således: ”Nicolai Krog viste forbløffende musikalsk modenhed og et imponerende pianistisk overskud. Det bliver spændende at følge den unge pianists videre udvikling. En stor klavervirtuos er på vej”.

Nicolai Krogs hjemmeside: www.nicolaikrog.dk

Program:

1. Ravel: Sonatine
  2. Brahms: 3 Intermezzi opus 117.
  3. Liszt: Mephisto-vals nummer 1
  4. Rued Langaard: “Flammekamrene”
  5. Rachmaninov: 4-5 præludier/etudes tableaux