2005 – 2006: Michelangelo Strygekvartetten

michelangoloDer findes mange strygekvartetter på et højt kunstnerisk niveau, men Michelangelo Strygekvartetten skiller sig ud fra mængden som noget ganske særligt. Der er ikke tale om at musikerne har valgt at basere deres karriere på at være medlemmer af en strygekvartet og at man derfor som tilhører kan risikere at overvære en koncert, der er et stykke rutinemæssigt arbejde. Medlemmerne af Michelangelo Strygekvartetten har haft deres karrierer, der har resulteret i at de indtager stillinger som professorer på nogle af Europas mest efterspurgte konservatorier. De har været solister med utallige orkestre og berømte dirigenter. På et tidspunkt er de kommet så vidt at de har overstået karriereræset og har kunnet tillade sig at overveje hvad der manglede. Hvad havde de mest lyst til?: At spille strygekvartet, for det havde de egentlig aldrig rigtig haft tid til. Michelangelo Strygekvartetten blev derfor dannet i 2002. I de forløbne år har kvartetten spillet på festivaler og turnéer i mange europæiske lande samt Japan. Der er derfor ikke tale om fire solister, der spiller sammen, men om en sammenspillet kvartet på det allerhøjeste kunstneriske niveau.

Den rumænske violinist Mihaela Martin har en uddannelse der bygger på traditionen fra David Oistrach and Georges Enesco. Hun har vundet priser i Tchaikovsky Konkurrencen og andre violinkonkurrencer. Hun har spillet kammermusik med Marta Argerich og mange andre berømtheder. Hun er professor på konservatoriet i Köln.

Violinisten Stephan Picard vandt i 1984 både konkurrencer i Barcelona og den nationale tyske violinkonkurrence. Han har siden været solist med mange orkestre. Han er medlem af Mendelssohn Trio Berlin og leder af strygerafdelingen på Hanns Eisler Konservatoriet i Berlin.

Hvis man skal nævne navne på kendte bratschsolister, er der vist de færreste, der kan komme i tanke om mere end to. Den ene af dem vil i så fald være Nobuko Imai. Der bliver således lejlighed til at høre en af de mest berømte bratschister i vor tid. Hun har naturligvis spillet sammen med en lang række musikere på samme niveau som f.eks. Gideon Kremer, Itzhak Perlman, Yo Yo Ma og Andras Schiff. Hun er professor i Amsterdam og Geneve.

Cellisten Frans Helmerson indtager den samme position i Sverige som Erling Bløndal Bengtsson i Danmark. Han var solocellist i Sveriges Radiosymfoniorkester i 70´erne og meget benyttet solist med andre orkestre også. En af Fredericia Musikforenings mest mindeværdige koncerter var med Frans Helmerson som solist i Haydns anden cellokoncert med Västerås Kammarorkester i 1987.
Han er i dag professor i Köln.

Kvartetten hjemmeside: www.michelangelostringquartet.com

Program:
Schubert: Kvartetsats i c-mol D 703 (1820)
Sjostakovitj: Strygekvartet nr. 2, A-dur, opus 68 (1944)
Smetana: „Aus meinem Leben“ (1876)