2007 – 2008: Menuhin Festival Piano Quartet

menuhinMenuhin Festival Piano Quartet har eksisteret siden 1989 og er en af vor tids førende faste klaverkvartetter. For kunstnerne – der kommer fra fire lande – er det vigtigt at pleje repertoiret, der sjældent spilles af faste ensembler, men i praksis ofte spilles af udvidede trioer eller af musikere, der finder sammen til lejligheden.
En vigtig mentor og støtte for kvartetten, både ved dens dannelse og de første koncerter på musikfestivalen i Gstaad var Sir YEHUDI MENUHIN, der som tegn på sin værdsætning har bidraget til kvartettens navn.
Talrige koncerttourneer med optrædender i koncertsale rundt omkring i verdens metropoler, f.eks Operahuset i Sydney, Kennedycenteret i Washington, “der Alten Oper” i Frankfurt og Musikhalle i Hamburg, bekræfter ensemblets internationale format. Publikum og pressen udtrykker sig i overstømmende vendinger om kvartetten.
Menuhin Festival Piano Quartet har indspillet CDer med værker af Mozart, Brahms, Mendelssohn, Strauss og Turina, som er udgivet af bl.a. NAXOS.

Pianisten Friedemann Rieger har en udbredt international koncertkarriere og har indspillet mere end 20 CDer med solo- og kammermusikværker indenfor forskellige stilretninger.
I perioden 1977 til 1993 var han prisvinder i flere konkurrencer, deriblandt “Premio Vittorio Gui” i Firenze, den præstigefyldte “Concours Clara Haskil” i Vevey og “Wettbewerb des Deutschen Musikrates”. Han har studeret i Stuttgart, München og Freibrug hos Dora Metzger, Vladimir Horbowski, Andrzej Jasinski og Carl Seemann.
Friedemann Rieger var med til at grundlægge Trio Parnassus og har siden 1989 været fast medlem af Trio Kreisleriana og Menuhin Festival Piano Quartet. Han er professor i klaver og kammermusik ved musikkonservatoriet i Stuttgart og i Zürich/Winterthur.

Violinisten Nora Chastain, der er født i Californien, har studeret hos Dorothy DeLay på musikkonservatoriet i Cincinnati og på Juilliard School of Music i New York. Hun afsluttede sine studier i Europa hos Sir Yehudi Menuhin, Sandor Vegh, Alberto Lysy og Ana Chumachenko. Af vigtige kammermusiklærere kan nævnes Josef Gingold, Walter Levin og Felix Galimir.
Siden sin debut i Berlin som 16-årig med Barbers Violinkoncert, har hun optrådt regelmæssig på de store internationale koncertsteder.
Nora Chastain har indspillet talrige CDer deriblandt sonater af Mozart, Beethoven, Debussy, Fauré, mange værker for klavertrio og -kvartet samt Bartóks 2. violinkoncert.
Nora Chastain har vundet flere internationale konkurrencer, bl.a. Den internationale Menuhin Konkurrence i Paris i 1985. Som solist blev hun i 1993 tildelt den præstigefyldte “Förderpreis der Europäischen Wirtschaft” i Zürich. Hun har et professorat ved Musikhochschule Zürich / Winterthur og underviste indtil 2004 på Musikhochschule Lübeck. I efteråret 2004 blev hun professor ved Universität der Künste Berlin.

Silvia Simionescu, bratsch blev født i Bukarest og modtog som 7-årig sin første violinundervisning. I 1991 afsluttede hun sit studium på Det nationale Konservatorium i Bukarest. I 1993 blev hun medlem af Camerata Lysy og Det Internationale Menuhin Musik Akademi i Schweiz, hvor hun arbejdede med Sir Yehudi Menuhin og Alberto Lysy både som violinist og bratschist.
Som pristager ved nationale og internationale musikkonkurrencer har Silvia Simionescu blandt andet vundet 1. pris ved „Internationalen Wettbewerb von Brescia“, en “Grand Prix” ved „Forum Musical de Normandie“ med Trio Ligeti og med denne trio også en 1. pris ved Den internationale Kammermusikkonkurrence i Osaka“. Hun har desuden i mange år givet koncerter med „Musique Oblique Ensemble“.
Hun har indspillet CDer på pladeselskaberne Arion og Leman Classics.
I efteråret 2004 blev Silvia Simionescu professor på Musikhochschule Basel.

Troels Svane, cello er født i Danmark og har studeret hos David Geringas på musikkonservatoriet i Lübeck. Han har deltaget i mesterkurser hos György Ligeti, Yo-Yo Ma, Mstislav Rostropowitsch, Daniil Shafran og Paul Tortelier. I fire år var han alt. solocellist i Sjællands Symfoniorkester. Som pristager ved nationale og internationale konkurrencer har han været solist med orkestre i Tyskland, Danmark, England, Holland, Italien, Letland, Sverige og Schweiz. Som kammermusiker har han desuden været på tourne i Europa, Amerika, Asien og Australien og indspillet mere end 30 CDer, deriblandt de samlede værker for cello og klaver af Beethoven og Reger.
Troels Svane er professor på musikkonservatoriet i Lübeck og musikkonservatoriet Hanns Eisler i Berlin samt gæsteprofessor på Royal Conservatory Den Haag. Han har givet mesterkurser i Australien, Korea, Hong Kong, Kolombia, Danmark, Holland og Italien.

Hjemmeside: www.menuhinfestivalpianoquartet.de

Frank Bridge: Klaverkvartet