2008 – 2009: Tina Kiberg og Niels Jørgen Riis

Sopranen Tina Kiberg og tenoren Niels Jørgen Riis bliver akkompagneret af Tove Lønskov på klaver.
Tina Kiberg og Niels Jørgen Riis er solister på Det Kongelige Teater.

Tina Kiberg er en af Den Kg. Operas største stjerner. Hun har internationalt format og har da også sunget på mange af de store scener som f.eks. i Genève, Paris, Wien, Metropolitan i New York og i Bayreuth. Vi er imidlertid så heldige, at hun har foretrukket fortrinsvis at synge her hjemme.
Efter uddannelsen på Operaakademiet blev hun ansat på Det Kgl. Teater 1983. Her har hun siden har sunget en lang række hovedpartier i det lyrisk-dramatiske repertoire. Nogle af hendes mindeværdige præstationer var som Ellen Orford i Brittens ”Peter Grimes”, titelpartiet i Richard Strauss’ ”Arabella” og Feldmarskalinden i ”Rosenkavaleren”. Richard Strauss er et af hendes specialer. Hendes Salome på Den Jyske Opera var også en præstation, der sent bliver glemt.
Tina Kibergs slanke, men mættede sopranstemme er ikke en typisk Wagnerstemme, men hun har alligevel formået at markere sig som en af vores største Wagnersangere. Hun har bl.a. sunget Elisabeth i Wagners ”Tannhäuser”, Elsa i ”Lohengrin” og ikke mindst Brünnhilde i ”Nibelungens Ring”. I denne sæson bliver det det store parti som Isolde i ”Tristan og Isolde”, vi kan glæde os til. Hun kan også høres som Elisabeth i ”Don Carlos” og Marie i ”Wozzeck”.

riis

Niels Jørgen Riis

Efter afslutningen på uddannelsen på Operaakademiet i 1998 blev Niels Jørgen Riis straks ansat som solist på Det Kongelige Teater. Blandt de tenorpartier, han har sunget, kan nævnes Nemorino i Donizettis ”Elskovsdrikken”, Hertugen i Verdis ”Rigoletto” og Rodolfo i Puccinis” La Bohème”.
I denne sæson synger Niels Jørgen Riis i “Rosenkavaleren”, “La Traviata” og “Den glade enke”.
Ved siden af har han været solist med alle danske symfoniorkestre.

Tove Lønskov er uddannet på Det Jyske Musikkonservatorium. Senere studier i Paris og Rom samt hos den verdensberømte pianist Wilhelm Kempff. Hun var i mange år docent på Nordjysk Musikkonservatorium, men siden 1981 docent ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Hun har haft en omfattende koncertvirksomhed som solist, kammermusiker og akkompagnatør i både ind-og udland. Tove Lønskov har sammen med sin mand, pianisten Rodolfo Llambias, indspillet en lang række CDer og de har koncerteret overalt i verden.

Tina Kiberg og Niels Jørgen Riis vil synge en afdeling af svenske, danske, italienske og spanske lieder og en afdeling med opera og operette.