2008 – 2009: Vlach Kvartet Prag og Vesselin Stanev

vlachweb

Jana Vlachová violin • Karel Stadtherr violin • Georg Haag bratsch • Mikael Ericsson cello

Den fremragende tjekkiske Vlach strygekvartet har gæstet Fredericia Musikforening et par gange før, så mange medlemmer ved, at der er noget at se frem til.
Kunstnerisk kompromisløshed og flid var det, der kendetegnede violinisten Josef Vlach, grundlæggeren af Vlach Kvartet Prag. Det var hans musikalske egenskaber, der hurtigt gav Vlach Kvartetten en personlig og selvstændig profil. Efter Josef Vlachs død viderefører hans datter Jana Vlachová kvartettens høje musikalske niveau.
Alle musikerne er højt uddannede. Samtidig med deres koncertvirksomhed som solister både i og uden for Europa er de bærende kræfter i The Czeck Chamber Orchestra.
Kvartetten har i årenes løb vundet adskillige internationale priser. Den anses for at være blandt de førende europæiske strygekvartetter for tiden. I musikmagasinet The Strad skrev en anmelder f.eks.: ”Vlach magi: på et rent teknisk niveau, må de høre til blandt verdens fineste kvartetter: musikernes klanglige blend og intonationen synes at være tæt på det perfekte”.

janacek-cdVlach Kvartetten er især berømte for indspilninger af det tjekkiske kernerepertoire af strygekvartetter af Dvorak og Janácek på verdens største plademærke Naxos.

vesselin_stanev

Vesselin Stanev

Ved denne koncert medvirker også den bulgarske klavervirtuos Vesselin Stanev. Han er uddannet på konservatorier i Sofia, Moskva og Paris. Han er prisvinder ved Tjajkovskij-konkurrencen i Moskva. Han er en efterspurgt solist, der spiller i Europas fornemste koncertsale. Midt i turnéen til danske musikforeninger skal han således en smuttur til Wien for at spille en solokoncert i Musikvereins Brahms-Saal. Bagefter står der Salle Gaveau i Paris og Wigmore Hall i London i kalenderen.

KONCERTPROGRAM:
Franz Liszt: Réminiscences de Don Juan
Leos Janácek: Kvartet nr. 1
Johannes Brahms: Klaverkvintet i f-mol, opus 34

Vesselin Stanev indleder koncerten med at spille et stykke for soloklaver af Franz Liszt, der oftest bliver kaldt for ”Don Juan Fantasi”. Liszt har ladet sig inspirere både af temaer og stemninger i Mozarts opera. Den dystre indledning henviser til scenen på kirkegården og operaens slutning, hvor Don Juan bliver taget med til helvede. Som en blid kontrast kommer der herefter variationer over ”Ræk mig din hånd, du kære”. Den meget virtuose slutning er Don Juans lystige lovprisning af vin og fest.

Herefter spiller Vlach Kvartetten et værk fra deres kernerepertoire: Leos Janáceks første strygekvartet fra 1923. Den har tilnavnet ”Kreutzer Sonaten”, da den er inspireret af en fortælling af Tolstoy med denne titel. Den har et mørkt og dramatisk udtryk: ”Jeg forestillede mig en fattig, forpint kvinde, forslået, mishandlet, og døden nær”, skrev komponisten om dette værk. De voldsomme følelsesudbrud musikken illustrerer, stiller store krav til musikerne.

Efter pausen forenes Vesselin Stanev og Vlach Kvartetten i Brahms´ klaverkvintet i f-mol. Brahms arbejdede på den i flere år før den fik sin endelige form i 1866. Den første version var for strygekvintet og den anden for to klaverer. Efter at dirigenten Hermann Levi og Clara Schumann havde spillet den, opfordrede de Brahms til at revidere den endnu en gang, for at det rige musikalske stof bedre kunne komme til sin ret.