2010 – 2011: Modern Tango Quintet

Modern Tango Quintet består af Clara Richter-Bæk, violin – Andreas Borregaard, accordeon – Anne Holm-Nielsen, klaver – Mikkel Sørensen, guitar – Jesper Egelund, kontrabas.

Modern Tango Quintet blev dannet i 2001, hvor markante musikere på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium fandt sammen om deres fælles passion: Den moderne tango. Ensemblets repertoire tager udgangspunkt i Astor Piazzollas moderne tango: “Tango Nuevo”.
Piazzolla videreudviklede i 1950’erne den traditionelle argentinske tangomusik med inspiration fra jazz og klassisk kompositionsmusik. Han har skrevet orkestermusik, men størstedelen af hans ca. 750 kompositioner er for den særlige tangokvintet med besætningen violin, guitar, klaver, kontrabas og bandoneon. Det er netop den besætning Modern Tango Quintet har. Den meget specielle og vanskelige harmonikatype bandoneon er dog udskiftet med den almindelige accordeon.
Piazzollas tangoer er de dybe længslers musik, fyldt af vemod og melankoli og samtidig inciterende spændingsfyldt, sofistikeret elegance. Musik, der går rent ind, især på grund af den energiske, rytmiske nerve som den absolutte forudsætning for musikken.
Musikkens stærke melodier og utilslørede lidenskab har vakt begejstring hos publikum i musikforeninger, der ellers plejer at holde sig til den rent klassiske musik. I en anmeldelse fra en koncert i Thisted Musikforening sidste år står der således: ”Det blev en forrygende aften. Velspillet og fuld af energi overgav og hengav den fyldte sal sig fra første færd til musikken. I kvintetten bemærkedes især accordeonspilleren Andreas Borregårds fine dynamiske og bevægelige spil, glasklart og forfinet inderlighed.”

Foruden Piazzolla spiller gruppen bl.a. værker af Igor Stravinsky og finske Kalevi Aho. Andreas Borregaard forklarer: ”Den overordnede sammenhæng er, at vi spiller moderne tango forstået som modsætning til den traditionelle dansetango. Repertoiret tager afsæt i Piazzollas revolutionerende tango nuevo, men vi inkluderer endvidere mere moderne komponisters bud på tangogenren. Det er dog altid vores fascination af og kærlighed til tangoens kardinaldyder – de smukke melodier, besnærende rytmer og den stærke passion – som danner basis for vores repertoirevalg”.

mtqViolinisten Clara Richter-Bæk er koncertmester i Randers Kammerorkester. Som primaria i Cailin Kvartetten vandt hun i 1998 1. pris i P2s Kammermusikkonkurrence og Sveriges Internationale Kvartetkonkurrence.

Andreas Borregaard, der begyndte at spille accordeon som 5-årig, bestod i 2006 diplomeksamen med karakteren 13 på musikkonservatoriet i København og gik derefter videre i solistklassen.. Som den første accordeonist nogensinde blev han dernæst optaget på det højt ansete konservatorium “Guildhall School of Music” i London.

Guitaristen Mikkel Sørensen har baggrund i den rytmiske musik. Han studerede på Rytmisk Musikkonservatorium og er desuden bachelor i musikvidenskab.

Pianisten Anne Holm-Nielsen studerer på musikkonservatoriet i København hos Tove Lønskov og Anne Øland. Hun har vundet førstepris i Berlingske Tidendes Musikkonkurrence samt i 1996 førstepris og VIP-pris i den danske Steinway Festival.

Jesper Egelund er leder af FIGURA Ensemble. Har tidligere spillet i bl.a. Gustav Mahler Jugend Orkester. Desuden omfattende turnevirksomhed som solist og ensemblemusiker. Jesper Egelund er initiativtager til festivalen Wundergrund og har af den grund modtaget Danmarks Radios Bolero Pris i 2007.