2011 – 2012: Poul Høxbro og Helen Davies

poul-helen

Poul Høxbro & Helen Davies

Fredericia har ikke fostret mange musikere, der har opnået international anerkendelse, måske endda kun en enkelt, nemlig Poul Høxbro. Det er alt for sjældent, der er mulighed for at høre ham i hjembyen. Det råder Fredericia Musikforening bod på ved at afholde en koncert i Tøjhuset, Gothersgade 34, torsdag den 9. februar kl. 19.30.

Poul Høxbro begyndte at spille folkemusik som ung i Fredericia. Han blev dernæst uddannet som blokfløjtespiller på Det Fynske Musikkonservatorium hvorfra han har diplom- og solistklasseeksamen. Det er først og fremmest for sit enestående arbejde med den middelalderlige tradition for samtidigt spil på fløjte og slagtøj, at han er blevet kendt og efterspurgt på tværs af musikalske genrer og landegrænser. Han behersker de historiske fløjtetyper og slagtøjsintrumenter virtuost.

Helen Davies studerede harpe i Wales, hvor hun er født og opvokset, og har en bachelorgrad i musik fra Birmingham Universitet. Hun arbejder hovedsageligt med improviseret musik, hvor akustisk og elektronisk lyd er blandet. Dette foregår i et tæt samarbejde med hendes mand trompetist og komponist Palle Mikkelborg. Helen Davies har desuden indspillet en række cd´er med folkemusik og meditationsmusik.

Poul Høxbro har fortrinsvis beskæftiget sig med musik fra middelalderen, men sammen med Helen Davies har han bevæget sig helt op til 1700-tallet. De kalder deres koncert for “Galante Glimt”. Den bringer dig tilbage til Holbergs tid i en musikalsk og poetisk collage, hvor musikstykkerne veksler med oplæsning af beretninger fra tiden.
Koncerten vil byde på danske harpe- og fløjtesonater, engelske country dances, fynske og franske dansetoner og suiter fra den lollandske nodebog E. Reventlow 1799. Desuden kan man bl.a. høre bitre, britiske iagttagelser af den danske folkesjæl anno 1692, om komiske kærlighedsscener, og tage ved lære af Holbergs fabler.

De to musikere præsenterer musikken på deres favoritinstrumenter: Keltisk harpe, low whistle samt pibe-&-tromme. Instrumenter som ligger dem begge tæt på hjertet og meget tæt på 1700-tallets klangidealer.

Entré: 150 kr. For medlemmer af Fredericia Musikforening og Klassisk pt: 100 kr. Børn og unge under 20 år har gratis adgang. Forsalg på Fredericiabilletten.

Poul Høxbros hjemmeside: www.poulhoxbro.dk