2013 forår: Fredericia Byorkester

Søndag den 5. maj kl. 16
Fredericia Teater

Med Fredericia Byorkester til Amerika

Koncert for børn med uddrag af forårskoncerten 7. maj.
Billetsalg ved indgangen. Enhedspris over hele salen: 20 kr.

Tirsdag den 7. maj kl. 20
Fredericia Teater

Med Fredericia Byorkester til Amerika

Dirigent: Anne Cathrine Kielland Lund
Solister: Gustav Piekut, klaver og 6 lokale unge talenter
Konferencier: Anders Nørregård

Fredericia Byorkester har musik af amerikanske komponister eller med amerikansk tilknytning på programmet til forårskoncerten.

gustavpiekut

Gustav Piekut

Gustav Piekut fra Kolding er solist i koncertens hovedværk George Gershwins berømte Rhapsody in Blue. Gustav Piekut er 17 år gammel og har spillet musik, siden han var 6 år, først på Kolding Musikskole og siden 2007 på Klaverskolen Gradus i Århus. Han har deltaget i adskillige nationale og internationale konkurrencer og listen er lang over alle de priser han allerede har vundet. Således har han vundet 1. prisen ved ”Steinway-Festivalen tre gange i træk.
Han har givet adskillige solokoncerter i Danmark, Norge, Tyskland, Litauen, Georgien og Hviderusland, og han har været solist med bl.a. Radiosymfoniorkestret, Sønderjyllands Symfoniorkester og med Litauens Nationalorkester.
Gustav Piekut har lige bestået optagelsesprøven til Det kongelige Musikkonservatorium med et 12-tal, så der er virkelig tale om et klavertalent i særklasse, som Fredericia Byorkester glæder sig meget til at møde.

I forårskoncerten indgår også seks andre lokale talenter som solister i kendte og mere ukendte værker. Det drejer sig om følgende:

Andreas Bek Nygaard (16 år) er MGK-elev i slagtøj og fast medlem i 6. Juli Garden og Fredericia Byorkester.

En tidligere MGK- elev i slagtøj, Mia Lund Nielsen, som spiller i 6.Juli Garden og Vejle Symfoniorkester. De to slagtøjsspillere er solister i Leroy Andersons ”Sandpaper Ballet” og “Typewriter”.

Rikke Egholm (13 år) er solist på cello i ”Theme from Godfather” af Nino Rota. Rikke går på Kolding Musikskole. Hun vandt før jul 1.prisen ved en konkurrence for unge talenter i Vejle. Hun er medlem i Vejle Symfoniorkester.

Annemarie Jakobsen (20 år) går på MGK på bratsch. Hun skal være solist i Corcertino af Michael Kimber. Denne komposition får hermed sin europa-premiere. Annemarie har lige fået tildelt Kolding Musikskoles Jubilæumslegat på 10.000 kr. Annemarie spiller 1. violin i Fredericia Byorkester.

Marie Brinck Jensen (15 år) spiller violin og vandt for nylig vandt 2. prisen ved en konkurrence i Vejle. Hun var i efteråret solist ved en koncert med Vejle Symfoniorkester. Marie er elev på Musikskolen i Fredericia. Hun er solist i ”Theme from Schindler´s List” af John Williams.

Endelig er der den meget lovende tamilske sangerinde Stefeja Vasantharasan (19 år), der har en lang indisk musikuddannelse bag sig og stadig er elev på musikskolen i Fredericia. Hun synger ”My heart will go on” fra filmen Titanic og Gershwins ”Summertime” fra Porgy and Bess.

John Philip Sousa: The Washington Post March
Antonin Dvórak: Largo. 2. sats fra 9. symfoni ”Fra den nye Verden”
George Gershwin: Summertime (Stefeja Vasantharasan, sang)
George Gershwin: Rhapsody in Blue (Gustav Piekut, klaver)

PAUSE

Herman Hupfeld: “As Time Goes By” fra “Casablanca” (Anders Nørregård, sang)
John Philip Sousa: The Liberty Bell
Michael Kimber: Lent et triste. Fra concertino for viola and stringorchestra, 2. sats. (Annemarie Jakobsen, bratsch) James Horner: My heart will go on (Stefeja Vasantharasan, sang)
John Williams: Theme from Schindlers List (Marie Brinck Jensen, violin)
Leroy Anderson: Sandpaper Ballet (Andreas B.N.Hansen og Mia Lund Nielsen, sandpapir)
Leroy Anderson: The Typewriter (Andreas B.N.Hansen og Mia Lund Nielsen, skrivemaskiner)
Aaron Copland: Hoe Down, fra ”Rodeo Suite”
Nino Rota: Theme from Godfather (Rikke Egholm, cello)
John Philips Sousa Stars and Stripes Forever

Entré: 110 – 140 kr. Forsalg på Billetnet eller ved Fredericia Teaters billetsalg.

fredericia-byorkester-2013-maj