2016 – 2017: 2X2P

David Hildebrandt, slagtøj
Thomas Teisner, slagtøj

2x2p

Ensemblets navn 2 x 2 p skal læses som 2 gange 2 P, hvor P står for ’piano’ og ’percussion’. Det vil sige at der er tale om et utraditionelt ensemble med en helt unik sammensætning: to pianister og to slagtøjsspillere.  De to klaverers kraftfulde energi bærer det melodiske fundament, og sammen med slagtøjets urkraft og uendelige klangfarver skabes et nærmest orkestralt lydbillede.

Ensemblet spiller værker, der er skrevet både som klaverduo, slagtøjsduo og kvartet. De spænder fra Mozart og Ravel til nyskrevet musik.

De 4 medvirkende er alle udgåede fra de danske musikkonservatoriers solistklasser og har alle gang i lovende karrierer i ind- og udland.

Kristoffer Hyldig

Kristoffer Hyldig, klaver
Er uddannet fra Det Kgl. Danske Musikkonservatoriums solistklasse.
Kristoffer Hyldig er meget aktiv i dansk musikliv og spiller jævnligt i musikforeninger og festivaler og har derudover givet koncerter i Italien, Tyskland, Polen og New York. Han samarbejder med Zentropa, hvor han er medvirkende i flere film både på lyd- og filmsiden. Han har optrådt flere gange med orkester, bl.a. i 2012 med Sjællands Symfoniorkester, i 2006 med Aalborg symfoniorkester. I 2008 opførte han en række af Messiaens værker. Han har indspillet ’Harawi’ for sopran og klaver på pladeforlaget Naxos. Han har fået tildelt flere priser, heriblandt Jacob Gades store legat og anmelderringens hæderspris.

Anne Holm-Nielsen

Anne Holm-Nielsen, klaver
Er uddannet fra Det Jyske Musikkonservatoriums solistklasse med kammermusik og akkompagnement som speciale. Havde sin debut som solist med symfoniorkester som 12-årig og har vundet adskillige priser i diverse konkurrencer bl.a. 1. pris og VIP pris i den Danske Steinway Festival. Udover solospillet er Anne en aktiv kammermusiker. Således er hun pianist i klavertrioen Trio Dania og ensemblet Modern Tango Quintet, der udgav deres anmelderroste debut-cd med Kim Sjøgren i 2006. Hun har modtaget adskillige legater hvoraf Sonnings Stipendiat, Ester Vagnings Fonds Legat og Alexander Stoffregens Mindelegat kan nævnes. Hun givet koncerter i Sverige, England, Tyskland, Italien, Spanien, Grækenland, Slovenien, Canada og USA.

David Hildebrandt

David Hildebrandt, percussion
Er uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums solistklasse. Han er særdeles aktiv på den danske såvel som den udenlandske musikscene og har turneret med diverse orkestre i Europa, USA og Asien. I 2002 vandt han 1 . pris i Det Kgl. Danske Musikkonservatoriums solistkonkurrence. Han er blevet tildelt den prestigefyldte Gladsaxe Musikpris 2004 for sit solistiske virke. David udgør en tredjedel af ensemblet Alpha samt trioen Pace, som blandt andet samarbejder med Dansk Danseteater med hvem de netop har turneret i England.

Thomas Teisner

Thomas Teisner, percussion
Er uddannet fra det Fynske Musikkonservatoriums solistklasse samt fra Hochschule für Musik ”Hans Eisler” i Berlin og har endvidere haft et studieophold på Julliard i New York hos solopercussionist i NY-Phil, D. Druckmann. Thomas spiller jævnligt med diverse danske og udenlandske symfoniorkestre og ensembler som: München Kammerorchester, Worldbrass, Athelas, Ulster Orchestra, Radiosymfoniorkestret og Det Kgl. Kapel. Desuden har han været medlem af forskellige internationale orkestre som Mahlerorkestret, Verdensorkestret, Pacific Music Festival samt The Janacek Orchestra og har bl.a. indspillet Carl Nielsens 4. Symfoni ”Det Uudslukkelige” i philharmonien i Berlin med Verdensorkestret.

Vagn Holmboe: ”Epos” opus 182 for to klaverer og slagtøj
Per Nørgård: ”Det veltempererede slagtøj” for to slagtøjsspillere
Francis Poulenc: Sonate for to klaverer
Luciano Berio: ”Linea” for to klaverer, vibrafon og marimba
Wayne Siegle: ”42nd Street Rondo” for to slagtøjsspillere
Maurice Ravel: ”Ma mère l’Oye” for to klaverer

Entré: For medlemmer: 100 kr. For øvrige: 150 kr. Børn og studerende har gratis adgang.