2018 – 2019: Randers Kammerorkester

Søndag den 17. marts kl. 15.00
Tøjhuset, Gothersgade 34, Fredericia

Randers Kammerorkester

Fredericia Musikforening har lavet en aftale med Randers Kammerorkester om en årlig koncert de næste tre år.

Randers Kammerorkester har 14 fast ansatte musikere, der spiller omkring 110 koncerter årligt. Det er et såkaldt basisensemble, der finansieres af Randers Kommune og Statens Kunstfond.
Den store besætning gør det muligt at sammensætte meget varierede programmer med værker, der sjældent høres. Det gælder i høj grad koncerten den 17. marts, hvor Randers Kammerorkester har valgt tre komponister fra De Britiske Øer.
Det er sjældent at musik fra den kant optræder på et dansk kammermusikprogram. Det er mærkeligt, for det er typisk lettilgængelig og iørefaldende musik. Det er de tre værker af Stanford, Bliss og Vaughan Williams også.

Charles Stanford blev født I Irland i 1852. Han studerede musik i Cambridge og Leipzig. Han blev selv professor ved universitetet i Cambridge. Aftenens to andre komponister er blandt hans elever.
Stanfords Serenade opus 95 fra 1905 er en nonet. De ni instrumenter er fløjte, klarinet, fagot, horn, 2 violiner, bratsch, cello og kontrabas. Stanford frigør sig fra sin påvirkning fra Brahms og Mendelssohn og finder den særlige britiske tone, der har udgangspunkt i det britiske landskab og folkemusik. Man får fornemmelsen af Herskab og tjenestefolk.

Vaughan Williams` “Phantasy Quintet” fra 1912 har besætningen 2 violiner, 2 bratscher og cello. Det er et smukt stykke, der ind imellem minder om ”The Lark Ascending”

Arthur Bliss` kvintet for obo og strygekvartet er skrevet i 1927. Han bruger også folkemusikken til at skabe en særlig stemning. Det er den irske folkemelodi ”Connollys Jig” han benytter sig af i sidste sats.

Entré: For medlemmer: 100 kr. For øvrige: 150 kr. Børn og studerende har gratis adgang.