2004 – 2005: Vilde Frang

Den 18-årige norske violinist Vilde Frang er blevet danskernes yndling. Koncertarrangørerne og orkestrene står i kø for at engagere hende. Hun var således solist i Sibelius´ violinkoncert med Sønderjyllands Symfoniorkester i oktober. Odense Symfoniorkester har hende også på programmet den 12. og 13. maj, hvor hun skal spille Tjajkovskijs violinkoncert. Ind imellem disse store violinkoncerter bliver der hermed lejlighed til at høre, at hun også behersker det mere intime udtryk i violinsonater.

vilde_frangVilde Frang blev født i 1986 med efternavnet Bjærke, men da den internationale solistkarriere allerede er i fuld gang, er det upraktiske norske efternavn blevet droppet, så kunstnernavnet er nu blot Vilde Frang. Hun begyndte at spille violin som 4-årig efter Suzuki-metoden og allerede om 8-årig optrådte hun som solist i den norske radio. Siden har hun været solist med samtlige norske orkestre.
Hun var 14 år da hun spillede i Danmark for første gang. Koncerten i Tivoli vakte stor opsigt, så hun blev inviteret til at komme igen for at være solist både med Tivolis Symfoniorkester, Collegium Musicum og Odense Symfoniorkester. Koncerten i Odense blev anmeldt således i Fyens Stiftstidende: ”Det var vist det, man kalder en EVENT, da det 16-årige norske violinfænomen trådte frem med Mendelssohns e-mol koncert. Vilde Frang Bjærke behersker sit instrument suverænt. Hun ejer en smuk, klar sølvklingende tone, som hun fører helt ned i det sarteste piano med klanglig tæthed. Det blev derfor en koncert rig på kontraster, dynamisk spændende med raske tempi i ydersatserne omkring andantens lyriske ro, alting gennemført med imponerende sikkerhed.” Berlingske Tidende skrev om koncerterne i København at publikum var ”vilde af begejstring”. ”Sjældent har man hørt en violinist, der på én gang er så ung og så dygtig”. ”Hun lever op til sit fornavn og vil snart høre til de største.”
Da Aalborg Symfoniorkester i marts i år skulle på turné til Norge og Sverige valgte de Vilde Frang som solist. John Christiansen anmeldte den forudgående koncert i Ålborg således i Jyllandsposten: ”Vilde Frang er vokset fra at være et forbavsende vidunderbarn til en dejligt sundt musicerende solist, som det var en ren fornøjelse at lytte til i Sibelius’ violinkoncert. Hendes tone er hverken stor eller glinsende, men naturlig og udtryksfuld”

Vilde Frang Bjærke har vundet 1. pris i adskillige violinkonkurrencer. Hun har også modtaget et stort antal priser og legater, bl.a. et stipendium fra Léonie Sonnings Musikfond som hun har brugt til studier hos professor Boris Kuschnir i Wien. Anne-Sophie Mutter støtter hende ligeledes med legater.

Jens Elvekjær

Jens Elvekjær har etableret sig som en af Danmarks mest efterspurgte pianister både nationalt og internationalt.
Han har haft stor succes ved de vigtigste internationale konkurrencer og har bl.a. vundet den Nordiske Pianistkonkurrence, ARD Musikwettbewerb i München, 2. pris i den Internationale klaverkonkurrence i Ferrol, Spanien, 1. pris i Brahms-Wettbewerb i Østrig, 1. prisen i ”Premio Vittorio Gui” i Firenze. Som medlem af ”Trio Con Brio” har han modtaget 1. pris i Trondheim International Chamber Music Competition og 1. prisen i DR’s Kammermusikkonkurrence.
Jens Elvekjær har optrådt som solist og kammermusiker på mange af de mest prestigiøse koncertscener og festivals i Europa og Asien.
Han udgiver i 2005 sin første solo-cd med værker af Debussy, Ravel og Franck.