Sæsonprogram 2023 – 2024

Onsdag den 13. september kl. 19.00
Fredericia Bibliotek, Prinsessegade 27, Fredericia

Foredrag af Henrik Engelbrecht: Opera i Danmark

Vi får en forrygende rejse gennem den danske musikteaterhistorie fra Christian 4.s første opera­forsøg ved et drukorgie i 1634 frem til åbningen af Operaen på Holmen i 2005.
Henrik Engelbrecht er ikke blot operaekspert, men også en pragtfuld historiefortæller.
Foredraget arrangeres i samarbejde med Fredericia Bibliotek.
Entré: 50 kr. Billetter skal købes i forvejen på bibliotekets hjemmeside.

Søndag den 22. oktober kl. 15.00

Scandinavian Chamber Soloists

De fire årstider – fra barok til tango. Stjerne-violinisten Loussine Azizian er solist i både Vivaldis elskede violinkoncerter og Astor Piazzollas fantastiske svar på Vivaldi ”De fire årstider i Buenos Aires”.
Med base i Kristiansand har Loussine Azizian dannet ensemblet med syv strygere fra Norge, Sverige, Holland, Armenien og Japan.

Søndag den 12. november kl. 15.00

Ssens Trio

Sølve Sigerland, violin – Henninge Landaas, bratsch – Ellen Margrete Flesjø, cello.
Den norske strygetrio ”Ssens” (udtales som Essens) består af tre fremtrædende musikere, der hver især har en omfattende karriere i det internationale musikliv.
Program: Beethoven, Johan Kvandal og Ernö Dohnanyi.
Koncertintroduktion i caféen kl. 14.15 ved Niels Jørn Krogh.

Onsdag den 29. november kl. 20.00

Fredericia Byorkester

Dirigent: Anne Cathrine Kielland Lund.
Solist: Emil Dalgaard, klaver.
Program: Mozart og Beethovens symfoni nr. 7 og klaverkoncert nr. 3.
Arrangeret af Fredericia Byorkester.
Oplysning om billetsalg på www.fredericiabyorkester.dk

Søndag den 21. januar kl. 15.00

Holm Trio

Elias Holm, klaver – Alva Holm, violin – Kristina Winiarski, cello.
Det unge søskendepar Holm er så anerkendte for deres usædvanlige talent, at fonde har udlånt et Steinwayflygel og en Stradivariusviolin til dem. De har begge modtaget mange priser. Alva har endda vundet den svenske Solistpriset, der er Nordens største konkurrence for unge musikere. De spiller sammen med en svensk cellist.
Program: Brahms og Sjostakovitj.

Torsdag den 22. februar kl. 19.30
Fredericia Gymnasium, Nørrebrogade 88, Fredericia

Bjarke Mogensen og Johan Bridger

Accordeonspilleren Bjarke Mogensens unikke beherskelse af instrumentet har bragt ham rundt i hele verden. Ved denne lejlighed spiller han sammen med Johan Bridger på slagtøj.
Koncertintroduktion kl. 18.45 ved Ulrik Hofman Bøegh.
Program: Schnittke, Piazolla, Bo Holten m.fl.
Koncerten arrangeres i samarbejde med Fredericia Gymnasium.

Søndag den 3. marts kl. 16.00
Hannerup Kirke, Prangervej 114, Fredericia

Koncertforedrag med organist Lars Colding Wolf

Lars Colding Wolf spiller værker af Bach på orgel og cembalo. Desuden vil han fortælle om Bachs brug af tal, gyldne snit og symboler, som tilfører musikken et ekstra lag af information.
Koncerten arrangeres i samarbejde med Hannerup Kirke.
Entré: 50 kr.

Søndag den 17. marts kl. 15.00

Marianna Shirinyan

Vi får et genhør med den fremragende pianist Marianna Shirinyan, der har etableret sig som en af de førende i sin generation. Hun spiller med teknisk overskud og samtidig stor følsomhed og skønhed i klangen.
Program: Scarlatti, Scriabin, Schubert, Ravel og Abrahamsen.

Tirsdag den 19. marts kl. 19.30

Generalforsamling

Lørdag den 4. maj kl. 16.00 (dato og tidspunkt er ændret)
Eksercerhuset, Øster Voldgade 18, Fredericia

Fredericia Byorkester

Dirigent: Anne Cathrine Kielland Lund.

En hyldest til friheden. I anledning af 4. maj genopfører Fredericia Byorkester kantaten ”En hyldest til friheden”, der blev bestilt til Fredericias 350-års jubilæum i 2000. I år er det i stedet 175-året for udfaldet fra Fredericia og en række andre jubilæer, der kan fejres: Den kreative skoles 50-års jubilæum og 6. juligarden spiller på sit 45. år. Derfor spiller Fredericia Byorkester da også festkoncerten sammen med Den kreative skoles talentelever og 6. Juligarden.  Desuden medvirker et kor sammensat til lejligheden med navnet Frihedskoret. Peter Fievé komponerede musikken og Georg Metz skrev tekster, der dels blev sunget af koret og dels blev læst op af ham selv. Ved denne genopførelse bliver oplæseren den tidligere borgmester Uffe Steiner Jensen.
Det øvrige program er også dansk musik af N. W. Gade, Johan Svendsen og Carl Nielsen.
Arrangeret af Fredericia Byorkester.

Entré: 150 kr. Børn og unge: 75 kr. Forsalg på tojhuset.dk