2023 – 2024 Ssens Trio

Søndag den 12. november kl. 15.00
Tøjhuset, Gothersgade 34, Fredericia

Sølve Sigerland, violin – Henninge Landaas, bratsch – Ellen Margrete Flesjø, cello.
Den norske strygetrio ”Ssens” (udtales som Essens) består af tre fremtrædende musikere, der hver især har en omfattende karriere i det internationale musikliv.
Program: Beethoven, Johan Kvandal og Ernö Dohnanyi.
Koncertintroduktion i caféen kl. 14.15 ved Niels Jørn Krogh.
Entré: For medlemmer: 100 kr. For øvrige: 150 kr. Børn og studerende har gratis adgang.

Trioen har optrådt med fremtrædende norske musikere som pianisterne Håvard Gimse og Leif Ove Andsnes og har nogle meget anmelderroste CD-indspilninger bag sig: Beethovens strygetrioer (2018) og Mozarts store Divertimento KV 563 (2019). Disse indspilninger har gjort sig stærkt gældende på de digitale streamingtjenester. Sidstnævnte har således opnået et svimlende antal lyttere: næsten 800.000 (opgjort i oktober 2021) og har flere end 40.000 unikke lyttere pr. måned.

Sølve Sigerland har optrådt som solist med førende orkestre i Norden under dirigenter som Andrew Litton, Daniel Harding, Leif Segerstam og Walter Weller.
I 1993 repreæsenterede han Norge i Den Nordiske Solistbiennale i Stockholm, og i 1995 vandt han hele to priser ved Den Internationale Tibor Varga Violinkonkurrence i Sion, Schweiz.
Størstedelen af sit musikalske virke har han dog viet til kammermusikken – udover i Ssens Trio også som medlem af den prisvindende Grieg Trio.

Henninge Landaas er bratschist i Oslo Filharmoniske Orkester men var før da i en årrække en del af den internationalt anerkendte Vertavo Kvartetten, der har optrådt i koncertsale over hele verden.
Kvartettens kritikerroste CD-indspilninger omfatter værker af bl. a. Carl Nielsen, Brahms, Bartók, Grieg og Debussy. Med Vertavo Kvartetten har Landaas modtaget Kritikerprisen, Spellemannprisen, og den prestigefulde Diapason dOr i Frankrig. Hun har desuden udgivet en række CD’er på LAWO Classics, blandt andet Brahms sonater for bratsch og klaver og ”The Golden Hindemith”. Henninge Landaas spiller på en J.B.Guadagnini-bratsch udlånt af Dextra Musica.

Ellen Margrete Flesjø grundlagde i 1987 sammen med Sølve Sigerland og pianisten Vebjørn Anvik Grieg Trioen. Med dette ensemble har hun givet koncerter i Europa, USA og Asien og udgivet CD’er på EMI, Virgin, og Simax Classics, CD’er med glimrende anmeldelser til følge.
Grieg Trioen har modtaget priser som Parkhouse Award i London, 1. pris og to ekstra priser ved Colmar International Chamber Music Competition i Frankrig samt Kritikerprisen og Spellemannprisen.
2004-2009 var hun sammen med sine kolleger i Grieg Trio kunstnerisk leder af Den Internationale Kammermusikfestival i Stavanger.

Ernö Dohnanyi: Serenade i C-dur op.10
Johan Kvandal: Stryketrio op.12 (1950)
Ludwig van Beethoven: Trio i G-dur op.9 nr.1